Υγεία – Διατροφή: Τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε πολυφαινόλες – Τα θρεπτικά στοιχεία για τον οργανισμό

Διατροφή

Οι πολυφαινόλες αποτελούν τα θρεπτικά συστατικά που είναι πολύ σημαντικά για την υγεία του εντέρου και όχι μόνο.

Οι πολυφαινόλες παράγονται από τα φυτά όταν εκείνα βρίσκονται σε κατάσταση… στρες ή έχουν υποστεί κάποια φθορά. Αυτά τα σημάδια στρες παράγουν κάποια μόρια με σακχαρώδη υφή που ελκύουν τα μικρόβια στις ρίζες του φυτού.

Στη συνέχεια τα μικρόβια δίνουν το ερέθισμα στα φυτά να παράγουν τις πολυφαινόλες, το «φάρμακο» των φυτών.

Τι συμβαίνει όταν καταναλώνουμε αυτά τα «στρεσσαρισμένα» φυτά; Οι πολυφαινόλες αλλά και όλες οι υπόλοιπες θρεπτικές ουσίες που περιέχουν αλληλεπιδρούν με τα δικά μας μικρόβια παράγοντας ευεργετικά για τον οργανισμό μας μόρια.

Καταναλώνουμε τα φυτά και στη συνέχεια εκείνα «εξουδετερώνουν» τα δικά μας μικρόβια.

Ποια είναι τα τρόφιμα και τα ποτά που είναι, λοιπόν, πλούσια σε πολυφαινόλες;

Κόκκινο κρασί

Το κόκκινο κρασί έχει πλούσια περιεκτικότητα σε πολυφαινόλες με κύρια τη ρεσβερατρόλη που μπορεί να συμβάλει στη μακροζωία. Πιο συγκεκριμένα, προστατεύει το μήκος των τελομερών (ο πρωταρχικός λόγος γήρανσης και της εμφάνισης νόσων που συνδέονται με το γήρας).

Παράλληλα, προστατεύει από το οξειδωτικό στρες και τις συνέπειές του στον οργανισμό, έχει αντιφλεγμονώδη δράση και καθυστερεί τον θάνατο των κυττάρων.

Κακάο

Tο κακάο έχει υψηλή περιεκτικότητα σε φλαβονοειδή, τα οποία ενισχύουν μια πρωτείνη του εγκεφάλου που ονομάζεται εγκεφαλικός νευροτροφικός παράγοντας (Brain Derived Neurotrophic Factor, BDNF.

Αυτή είναι υπεύθυνη για την αναπαραγωγή νευρολογικών κυττάρων. Επομένως, όταν καταναλώνουμε μαύρη σοκολάτα, βελτιώνουμε μακροπρόθεσνα τις γνωστικές μας λειτουργίες.

Μούρα

Όλα τα μούρα αποτελούν superfoods που αξίζει να εντάξετε στη διατροφή σας, Τα μύρτιλα έχουν έναν τύπο πολυφαινόλης, τις προανθοκυανίδες, που είναι ευεργετικός για την υγεία του εγκεφάλου.

Τα βατόμουρα αλλά και τα χρυσά μούρα (golden berries) έχουν έναν άλλο τύπο, τις ανθοκυανίδες, που έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες ενώ προστατεύει το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

Εξαιρετικό Παρθένο Ελαιόλαδο

Το ε.π. ελαιόλαδο έχει πέρα από καλά λιπαρά και πολυφαινόλες που είναι ένας από τους λόγους που οι ειδικοί θεωρούν τη μεσογειακή διατροφή πολύ υγιεινή. Φυσικά, δεν πρέπει να το παρακάνετε στις ποσότητες.

Σπόροι chia

Οι σπόροι chia αποτελούν ένα πολύ σημαντικό superfood. Περιέχουν ροσμαρινικό οξύ και δαϊσδεΐνη, δυο πολυφαινόλες με πλούσια αντιοξειδωτική δράση.

Καρύδια

Τα καρύδια είναι τα πιο υψηλά σε πολυφαινόλες από όλους τους ξηρούς καρπούς, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα.

Περιέχουν ελαγιτανίνες, ένας τύπος πολυφαινόλης με πολύ σημαντικές αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες.

Στον πίνακα που ακολουθεί θα δείτε από ποιες τροφές μπορείτε να πάρετε τις περισσότερες πολυφαινόλεςδιατροφη

Ομάδα τροφών Τροφές
Φρούτα πορτοκάλι, μήλο, σταφύλι, ροδάκινο, γκρέιπφρουτ, κεράσι, μύρτιλο, ρόδι, σμέουρο, κράνμπερι, φραγκοστάφυλο, δαμάσκηνο, βατόμουρο, φράουλα, βερίκοκο
Λαχανικά σπανάκι, κρεμμύδι, εσαλότ, πατάτα, ελιά, αγκινάρα, μπρόκολο, σπαράγγι, καρότο
Δημητριακά ολικής άλεσης σιτάρι, σίκαλη, βρόμη και τα άλευρά τους
Ξηροί καρποί, σπόροι και όσπρια σόγια, φασόλια, κάστανα, φουντούκια, πεκάν, αμύγδαλα, καρύδια, λιναρόσπορος
Ποτά και ροφήματα καφές, τσάι, κόκκινο κρασί
Έλαια ελαιόλαδο, σησαμέλαιο
Μπαχαρικά και βότανα κακάο, κάππαρη, σαφράν, ρίγανη, δεντρολίβανο, γαρίφαλο, μέντα, γλυκάνισο, φασκόμηλο, δυόσμος, θυμάρι, βασιλικός, κάρι, τζίντζερ, κύμινο, κανέλα