Παρθενώνας: Πώς ανέβαζαν μάρμαρα 10 τόνων σε 15 μέτρα ύψος (βίντεο)

Παρθενώνας

Η οικοδόμηση του Παρθενώνα ήταν τεχνολογικά πρωτοποριακή.

Οι Αρχαίοι Έλληνες κατάφεραν να εξορύξουν, να μεταφέρουν και να ανυψώσουν τεράστιους όγκους μαρμάρου από την Πεντέλη στον ιερό βράχο της Ακρόπολης, με τα μέσα της εποχής. 

Ο Παρθενώνας άρχισε να χτίζεται το 447 π.Χ., με την κατασκευή του να αναλαμβάνουν οι αρχιτέκτονες Ικτίνος και Καλλικράτης, ενώ ο Φειδίας είχε καθήκοντα γενικού επιστάτη.

Για την ανέγερσή του εργάστηκαν χρυσοχόοι, χαλκοπλάστες, μαρμαρογλύπτες, ξυλουργοί, κατασκευαστές αμαξών, σχοινοποιοί, και ζευγοτρόφοι.

Λέγεται πως ανάμεσα στους χιλιάδες εργάτες ήταν και ο Αθηναίος φιλόσοφος, Σωκράτης, που ήταν λιθοξόος. 

Η κατασκευή του ολοκληρώθηκε μέσα σε οκτώ χρόνια. Οι εργάτες έχτιζαν ταυτόχρονα σε όλες τις πλευρές του και στο εσωτερικό και χρησιμοποιήθηκαν τουλάχιστον 20.000 τόνοι πεντελικού μαρμάρου.

Για να μπορέσουν να μεταφέρουν τα μάρμαρα οι αρχαίοι τεχνίτες κατασκεύασαν την Οδό Λιθαγωγίας.

Ο δρόμος ξεκινούσε από το λατομείο στη σπηλιά του Νταβέλη στην Πεντέλη και κατέληγε στη νότια πλευρά της Ακρόπολης.

Η διαδρομή διαρκούσε περίπου έξι ώρες και υπολογίζεται ότι υπήρχαν γύρω στις είκοσι άμαξες που έκαναν το δρομολόγιο, δέκα φορές την ημέρα.

Με αυτοσχέδιους γερανούς και χρησιμοποιώντας τεράστιες τροχαλίες με δεμένες άμαξες και από τις δυο πλευρές, που λειτουργούσαν ως αντίβαρα, τα μάρμαρα έπαιρναν τη θέση τους το ένα μετά το άλλο.

Οι αρχαιολόγοι εκτιμούν ότι γύρω από τον Παρθενώνα δούλευαν οκτώ μεγάλοι γερανοί και άλλοι μικρότεροι, κυρίως στο εσωτερικό του.

Αξιοποιώντας αρχές και νόμους της φυσικής, χρησιμοποιούσαν κατάλληλους μοχλούς και τροχαλίες που πολλαπλασίαζαν τη ροπή δύναμης.

Ήταν τόσο καλά κατασκευασμένοι που μπορούσαν να ανεβάζουν ένα μάρμαρο βάρους δέκα τόνων σε ύψος δεκαπέντε μέτρων μέσα σε είκοσι λεπτά της ώρας.