Ο Παπαϊωάννου (ΥΠΕΞ) «τορπίλισε» τον αγωγό Ερντογάν: Για να υπάρξει αγωγός Ισραήλ-Τουρκίας πρέπει να λυθεί το Κυπριακό

Μια παλιά πάγια ελληνική θέση ότι, για να υπάρξει υποθαλάσσιος αγωγός που θα ξεκινά από τα κοιτάσματα της Ανατ. Μεσογείου του Ισραήλ για να καταλήξει στην Τουρκία απαραίτητη προϋπόθεση είναι η επίλυση του Κυπριακού, αφού ο αγωγός αυτός θα περάσει μέσα από τα κυπριακά ύδατα, επανέλαβε ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών, Αλέξανδρος Παπαϊωάννου, απαντώντας σε ερώτημα αναφορικά με τους σχεδιασμούς της Άγκυρας για «αναβίωση» του λεγόμενου αγωγού της «βόρειας κατεύθυνσης».

Συγκεκριμένα, απαντώντας κατά την ενημέρωση των διπλωματικών συντακτών στον δημοσιογράφο Ν. Αγρόλαμπο, της «Εφημερίδας των Συντακτών», στο ερώτημα «έχει γίνει πρόταση από τον Πρόεδρο Ερντογάν στον Ισραηλινό ομόλογό του» ότι δηλαδή «υπάρχει σχετική συζήτηση απ’ ότι φαίνεται και αναμένεται συνάντηση και σε επίπεδο υπουργών Ενέργειας για διασύνδεση χερσαίου ή και υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου Ισραήλ – Τουρκίας», ο κ. Παπαϊωάννου κατέλυσε τα τουρκικά «λόγια του αέρα» βάζοντας σε τάξη τα πράγματα.

«Αρχή δική μου είναι», είπε, «ότι δεν θέλω να σχολιάζω τι κάνουν δύο τρίτες χώρες, εν προκειμένω το Ισραήλ και η Τουρκία, τι συζητήσεις έχουνε.

»Το μόνο στο οποίο, αν μου επιτρέψετε, θα σας παραπέμψω, ήταν δημοσιεύματα, και μάλιστα από διεθνές πρακτορείο ειδήσεων, με δηλώσεις της Ισραηλινής υπουργού Ενέργειας, η οποία είπε ότι θα το δούμε αυτό το θέμα.

»Υπάρχουν τόσο οικονομικές παράμετροι οι οποίες πρέπει να ληφθούν υπόψη, όσο και γεωπολιτικές, και χωρίς να αναφερθεί η ίδια, αλλά αυτό δεν είναι και μυστικό.

»Αυτό που αξίζει να πούμε, αρκεί να δει κανείς τον χάρτη, είναι ότι για οποιαδήποτε προοπτική σύνδεσης μεταξύ Ισραήλ και Τουρκίας για έναν αγωγό, αυτός ο αγωγός θα περνάει είτε μέσα από τα χωρικά ύδατα, την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Κύπρου ή της Συρίας.

»Άρα, εφόσον υπάρξει επίλυση του Κυπριακού και υπάρχει και συμφωνία με την Κύπρο», τόνισε και το θέμα «έληξε».

Επαναλαμβάνουμε ότι η παραπάνω απάντηση αποτελεί παλιά θέση της Ελλάδας, την οποία είχαμε καιρό να την ακούσουμε επειδή την τελευταία δεκαετία προχωρούσαν οι σχεδιασμοί για τον υποθαλάσσιο αγωγό EastMed και η Τουρκία στο ζήτημα αυτό, του αγωγού «βόρειας κατεύθυνσης», είχε ηττηθεί και μόλις πρόσφατα τον θυμήθηκε.

Από ό,τι φαίνεται όμως θυμόμαστε και εμείς πολύ καλά τις κόκκινες γραμμές μας.