Ναρκωτικά: Αύξηση των θανάτων εφήβων από υπερβολική δόση στις ΗΠΑ

Υπερδιπλασιασμός του αριθμού θανάτων από υπερβολική δόση ναρκωτικών στις παιδικές και εφηβικές ηλικίες μεταξύ 10 και των 18 ετών στις ΗΠΑ μεταξύ του 2019 και του 2021, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιοποιήθηκε χθες Πέμπτη (15/12) από τις αμερικανικές υγειονομικές αρχές η οποία κρούει τον κώδωνα του κινδύνου ιδίως για τα χάπια που αποτελούν απομιμήσεις φαρμάκων και στην πραγματικότητα περιέχουν φαιντανύλη.

Μεσοσταθμικά, ο αριθμός των θανάτων εφήβων από υπερβολική δόση αυξήθηκε κατά 109% από το 2019 ως το 2021, σύμφωνα με τη μελέτη αυτή των Κέντρων Πρόληψης και Ελέγχου Ασθενειών (CDC). Ο αριθμός των υπερβολικών δόσεων που οφείλονταν στη χρήση φαιντανύλης που παρασκευάστηκε παράνομα αυξήθηκε κατά 182%.

Η κατανάλωση ναρκωτικών στις τάξεις των εφήβων μειώθηκε συνολικά την υπό εξέταση περίοδο, κάτι που υποδεικνύει ότι η αύξηση των θανάτων πιθανόν οφειλόταν στη χρήση «ισχυρότερων ναρκωτικών» και όχι στην πιο συχνή χρήση, τονίζεται στο κείμενο.

Η φαιντανύλη, συνθετικό οπιοειδές εξαιρετικά ισχυρό και εθιστικό, είναι πανεύκολο να παραχθεί, με χαμηλό κόστος, σε εργαστήριο. Το συγκεκριμένο ναρκωτικό σταδιακά πλημμύρισε την αμερικανική αγορά τα τελευταία χρόνια.

Σύμφωνα με τη μελέτη των CDC, του κυριότερου αμερικανικού φορέα δημόσιας υγείας, τουλάχιστον το ένα τέταρτο των θανάτων εφήβων από υπερβολική δόση οφειλόταν σε χάπια-απομιμήσεις φαρμάκων, που είχαν πιο συχνά την εμφάνιση του Oxycodone (αναλγητικό) ή του Alprazolam (αγχολυτικό, επίσης γνωστό με την εμπορική ονομασία Xanax). Το ποσοστό αυτό πιθανόν είναι υποτιμημένο: τα χάπια που εντοπίζονται επιτόπου σε υποθέσεις θανάτων από υπερβολική δόση δεν αναλύονται πάντα.

«Η εξάπλωση των απομιμήσεων φαρμάκων που μπορούν να αποκτηθούν κατά παραγγελία» αλλά «περιέχουν στην πραγματικότητα φαιντανύλη», ιδίως «η ευκολία με την οποία μπορούν να αγοραστούν μέσω ιστότοπων κοινωνικής δικτύωσης» είναι παράγοντες με καθοριστική συμβολή «στην αύξηση του κινδύνου θανάτου από υπερβολική δόση στις τάξεις των εφήβων», προειδοποιούν οι αμερικανικές υγειονομικές αρχές.

«Δεν είναι σαφές το εάν οι έφηβοι προσπάθησαν να πάρουν φάρμακα που νόμιζαν ότι ήταν αυθεντικά ή εάν γνώριζαν πως είναι απομιμήσεις φαρμάκων», προσθέτουν.

Συνολικά, καταγράφηκαν 1.808 θάνατοι εφήβων από υπερβολική δόση μεταξύ του Ιουλίου του 2019 και του Δεκεμβρίου του 2021 σε 31 αμερικανικές πολιτείες και στην πρωτεύουσα, όπου υπήρχαν διαθέσιμα δεδομένα προς ανάλυση.

Ο μέσος δείκτης θανάτων σε μηνιαία βάση ανερχόταν στους 32,5 μεταξύ του Ιουλίου και του Δεκεμβρίου του 2019. Έφθασε στους 68 την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Με άλλα λόγια, αυξήθηκε κατά 109%. «Είναι απαραίτητο να καταβληθούν επειγόντως προσπάθειες» για να αποφεύγονται οι θάνατοι αυτοί, υπογραμμίζουν τα CDC.

Ανάμεσα στις συστάσεις τους: εκστρατείες πρόληψης, ευαισθητοποίησης για τους κινδύνους των απομιμήσεων φαρμάκων, ενημέρωση των εφήβων πως υπάρχουν τεστ τα οποία επιτρέπουν να εξακριβωθεί η παρουσία φαιντανύλης, διεύρυνση της διαθεσιμότητας ναλοξόνης, σωτήριου αντιδότου που μπορεί να χορηγηθεί από κάποιον άλλο παρόντα σε περίπτωση υπερβολικής δόσης.