Εκπτώσεις: Malls και το κέντρο Αθήνας οι κερδισμένοι

Μακριά από τις επιδόσεις του 2019 παρά το γεγονός ότι η εικόνα των φετινών εκπτώσεων ήταν καλύτερη από εκείνην της αντίστοιχης περιόδου του 2021, παρέμειναν οι πωλήσεις του εμπορικών καταστημάτων της Αττικής, όπως προκύπτει από τη διευρυμένη έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών και του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών που πραγματοποιήθηκε με την συμμετοχή 417 σημείων πώλησης. Πιο συγκεκριμένα, 6 στις 10 επιχειρήσεις κατέγραψαν μικρότερες πωλήσεις φέτος σε σύγκριση με τις εκπτώσεις του 2019 (59,8%), ενώ οι 6 στις 10 επιχειρήσεις (57,7%) είδαν καλύτερες επιδόσεις από πλευράς τζίρου σε σύγκριση με το 2021. Συν τοις άλλοις ένα ακόμα στοιχείο που προκύπτει είναι ότι 3 στις 10 επιχειρήσεις επηρεάστηκαν άμεσα και θετικά ως προς τις πωλήσεις τους από τον τουρισμό.

Ταυτόχρονα 4 καταστήματα στα 10 που ασκούν δραστηριότητα σε σημεία που προσελκύουν τουριστική ροή, είτε στο κέντρο της Αθήνας κοντά στον κύκλο της Ακρόπολης, είτε σε εμπορικά κέντρα (malls), ενίσχυσαν σημαντικά τον τζίρο τους από τους ξένους επισκέπτες.

Το ευρύτερο κέντρο της πρωτεύουσας και πιο συγκεκριμένα οι συνοικιακές αγορές της Αθήνας καθώς και οι περιφερειακές αγορές που αντιπροσωπεύουν το 63,5% του δείγματος και δεν επηρεάζονται από τον τουρισμό, αντιμετώπισαν σοβαρό πρόβλημα. Όπως φαίνεται εκ του αποτελέσματος το ελάχιστο διαθέσιμο εισόδημα των Ελλήνων καταναλωτών δεν μπόρεσε να τονώσει τον τζίρο.

Ο τζίρος των εκπτώσεων του 2022 σε σχέση με το 2019

-Καλύτερο τζίρο άνω του 51%: 0,0%

-Καλύτερο τζίρο από 26%-50%: 1,2%

-Καλύτερο τζίρο από 11%-25%: 1,7%

-Καλύτερο τζίρο έως και 10%: 11,3%

-Χειρότερο τζίρο έως και 10%: 22,1%

-Χειρότερο τζίρο από 11%-25%: 22,3%

-Χειρότερο τζίρο από 26-50%: 13,7%

-Χειρότερο τζίρο από 51% και άνω: 1,7%

-Δεν ξέρω δεν απαντώ: 5,6%

Ο τζίρος των εκπτώσεων του 2022 σε σχέση με το 2021

-Καλύτερο τζίρο άνω του 51%: 1,4%

-Καλύτερο τζίρο από 26%-50%: 5,3%

-Καλύτερο τζίρο από 11%-25%: 20,1%

-Καλύτερο τζίρο έως και 10%: 30,9%

-Ίδιο τζίρο: 19,7%

-Χειρότερο τζίρο έως και 10%: 10,3%

-Χειρότερο τζίρο από 11%-25%: 6,5%

-Χειρότερο τζίρο από 26%-50%: 4,8%

-Χειρότερο τζίρο από 51% και άνω: 0,0%

-Δεν ξέρω δεν απαντώ: 1,0%

Κυρίαρχος ρόλος στη διαμόρφωση του τζίρου για τα καταστήματα ένδυσης – υπόδησης

Στο δείγμα της έρευνας περιλαμβάνονται αυτοαπασχολούμενοι, μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις με δραστηριότητα στην Αθήνα, στις συνοικιακές και περιφερειακές αγορές καθώς και σε όλες τις μεγάλες οργανωμένες αγορές (malls). Συμμετείχαν επιχειρήσεις εκ των οποίων το 53,5% δραστηριοποιείται στον τομέα ένδυσης, υπόδησης και πώλησης αθλητικών ειδών και αξεσουάρ και το 24% στην πώληση ηλεκτρικών, ηλεκτρονικών και τουριστικών προϊόντων. Εκτός των άλλων όμως συμμετείχαν επιχειρήσεις οπτικών, υφασμάτων και λευκών ειδών, καταστήματα πώλησης ρολογιών, κοσμημάτων και μπιζού αλλά και σημεία διάθεσης ειδών δώρων και προϊόντων οικιακής χρήσης. Να σημειωθεί ότι τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης διαδραματίζουν κυρίαρχο ρόλο στη διαμόρφωση του τζίρου στο λιανεμπόριο αλλά και κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, δεδομένου ότι είναι και τα περισσότερα αριθμητικά όλων των υπολοίπων κατηγοριών.

Προέλευση επιχειρήσεων

-Κέντρο Αθήνας: 46,3%

-Εμπορικές περιοχές εκτός δήμου Αθηναίων: 38,4%

-Συνοικιακές αγορές δήμου Αθηναίων: 15,3%