O  Ζάεφ… ομολόγησε πως είχε συμφωνήσει με τον Α.Τσίπρα στο όνομα «Δημοκρατία του Ίλιντεν» αλλά λόγω σφοδρών πολιτικών αντιδράσεων στην Ελλάδα προχώρησαν στο «Σχέδιο Β», στο όνομα «Δημοκρατία Βόρειας Μακεδονίας».

Γιατί όμως ήθελαν αυτό το όνομα οι Σκοπιανοί; Η απάντηση είναι απλή, θεωρούν την «συμφωνία» με την Ελλάδα σαν την τέταρτη εθνική τους αναγέννηση

που θα προστεθεί στον εθνικό ιδρυτικό τους μύθο με την προοπτική όμως να «απελευθερωθούν» και τα εδάφη της Μακεδονίας που βρίσκονται στην ελληνική επικράτεια.

Διότι ο μύθος του Ίλιντεν είναι σαφής: Μιλάει για την «ενοποιημένη Μακεδονία» όσοι δεν το βλέπουν εθελοτυφλούν ή θεωρούν ότι θα αποτελέσει πρόβλημα για μελλοντικές γενιές και δεν θα αφορά αυτούς

Ας δούμε τι είπε ο Ζ.Ζάεφ

Ο Ζ.Ζάεφ εξέφρασε τις ευχαριστίες του προς τον Αλέξη Τσίπρα για «το θάρρος που επέδειξε» προκειμένου να υπάρξει η συμφωνία των Πρεσπών.

«Θέλω να ευχαριστήσω προσωπικά τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα για το θάρρος που επέδειξε και για το γεγονός ότι μοιράστηκε μαζί μου το όραμα για ειρηνικά και ευημερούντα Βαλκάνια ως αναπόσπαστο μέρος της ΕΕ».

Στην ίδια συνέντευξη ο κ. Ζάεφ αποκαλύπτει ότι «φτάσαμε σε ένα σημείο όπου θεωρήσαμε ότι το όνομα Δημοκρατία του Ίλιντεν αποτελεί μια καλή βάση για μια οριστική λύση. Ύστερα συμφωνήσαμε ότι θα επιδιώξουμε μια ευρύτερη πολιτική συναίνεση στις δύο χώρες.

Οι ελληνικοί πολιτικοί κύκλοι δεν παρείχαν ικανοποιητική στήριξη στην πρόταση αυτή και έτσι προχωρήσαμε σε μια άλλη λύση που περιλαμβάνει ένα γεωγραφικό σημείο αναφοράς για τον καθορισμό του ονόματός μας».

Ερωτηθείς για τις παραχωρήσεις που κάνουν τα Σκόπια ο κ. Ζάεφ απαντά:

«η λύση για το όνομα της χώρας μας και για την αναγνώριση της ιδιαιτερότητας της ταυτότητάς μας, που ως μακεδονική απορρέει από τα μοναδικά γνωρίσματά μας τα οποία είναι διαφορετικά από εκείνα της ελληνικής ταυτότητας,

πρέπει να βρεθεί στην απόφαση για αλλαγές στο Σύνταγμά μας και τις εγγυήσεις για το απαραβίαστο των συνόρων. Με βάση τη φρασεολογία σας, αυτές είναι οι παραχωρήσεις που κάνει η χώρα μας».

Ο Ζόραν Ζάεφ επαναλαμβάνει, επίσης, ότι αν οι βουλευτές του VMRO «εξακολουθήσουν να αρνούνται τις ευθύνες τους και εμμείνουν στις θέσεις που απειλούν το μέλλον της χώρας, η κοινοβουλευτική πλειοψηφία θα ψηφίσει για πρόωρες εκλογές».

Όσον αφορά, τέλος, τη συνάντηση με την Μαρία Σπυράκη, ο κ. Ζάεφ απαντά, επιβεβαιώνοντας όσα έχει πει η εκπρόσωπος της ΝΔ, ότι 

«είχα έναν σύντομο καφέ και συζήτηση με την Μαρία Σπυράκη στο ξενοδοχείο όπου διέμενα κοντά στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όπως έκανα με πολλούς ευρωβουλευτές ή πολιτικούς από διαφορετικές χώρες στη διάρκεια εκείνης της επίσκεψης στις Βρυξέλλες».

Οπως έχει ήδη σημειώσει το pronews.gr, tο Ίλιντεν έχει μεγάλο ιστορικό συμβολισμό καθώς η εξέγερση του Ίλιντεν  στις αρχές του 20ου αιώνα είχε ως απώτερο στόχο τη δημιουργία αυτόνομης «Μακεδονίας», στην οποία θα περιλαμβάνονταν και ελληνικά εδάφη!​

Το σημαντικότερο όμως είναι ότι η εξέγερση του Ίλιντεν εορτάζεται στα Σκόπια ως «εθνική επέτειος».

Ανήμερα του Αγίου Ηλία (Ιλιντεν στην γλώσσα τους), στις 20 Ιουλίου το 1903 (στην ΠΓΔΜ γιορτάζεται με το παλαιό ημερολόγιο δεκατρείς μέρες μετά)

στην πόλη Κρούσεβο της Μακεδονίας, σημειώθηκε εξέγερση εναντίον των Οθωμανών από ένοπλα αντάρτικα τμήματα, «μακεδονικά» κατά τα Σκόπια, «βουλγάρικα» κατά την Σόφια.

Η εξέγερση επνίγη στο αίμα από τα οθωμανικά στρατεύματα άλλα έκτοτε, καταχωρήθηκε στην συλλογική συνείδηση του σλαβικού στοιχείου ως εθνικό ορόσημο και μέχρι πρόσφατα ο εορτασμός του αποτελούσε σημείο τριβής με την Βουλγαρία.

Η εξέγερση της 20ης Ιουλίου του 1903, θεωρείται το πρώτο θεμέλιο του «μακεδονικού κράτους» στην χώρα αυτή όπου αποκαλείται το «πρώτο Ιλιντεν» και εορτάζεται με ιδιαίτερη λαμπρότητα.

Ακολούθησαν το «δεύτερο Ιλιντεν» με την ίδρυση το 1944, από τον Τίτο της «Λαϊκής Δημοκρατίας της Μακεδονίας», στο πλαίσιο της ενιαίας Γιουγκοσλαβίας,

που απετέλεσε  και την πρώτη μορφή οργανωμένου «μακεδονικού κράτους» και το «τρίτο Ιλιντεν», το 1991 με την ανακήρυξη της «Δημοκρατίας της Μακεδονίας», ως ανεξάρτητου κράτους.

Θα υπάρξει και «τέταρτο Ιλιντεν», σε συμφωνία με την Ελλάδα αυτή την φορά πιστεύουν οι Σκοπιανοί.

Σήμερα αυτή η επανάσταση γιορτάζεται στην FYROM ως εθνική επέτειος και για πολλούς στη χώρα θεωρείται η αρχή της Σλαβομακεδονικης εθνογένεσης, ενώ την υιοθετεί και η Βουλγαρία.

Η στάση του τότε Ελληνικού κράτους,δεν ήταν θετική γιατί προφανώς μια αυτόνομη ή ανεξάρτητη Μακεδονία δεν θα επέτρεπε ποτέ την ανασύσταση του ελληνικού εθνικού «κορμού».

Σύμφωνα με τον Πεζά, τον τότε πρόξενο της Ελλάδας στο τότε Οθωμανικό Μοναστήρι (Μπίτολα), και τα όσα γράφει σε έκθεση προς τον πρόεδρο της ελληνικής κυβέρνησης το 1902, η επερχόμενη εξέγερση (Ίλιντεν)

έχει ως στόχο μια αυτόνομη ή ανεξάρτητη Μακεδονία, προτίθενται να την ακολουθήσουν και πατριαρχικοί και εξαρχικοί πληθυσμοί και περιγράφονται οι άθλιες συνθήκες ζωής πολλών κατοίκων της περιοχής.

Ο ίδιος ο Πεζάς αναφέρει πως ο ίδιος και το Ελληνικό κράτος επιδιώκει μια συνεργασία με τις Οθωμανικές αρχές και δίνει μάλιστα σε αυτές όλες τις πληροφορίες που έχει μαζέψει σχετικά με τις κινήσεις των αυτονομιστών, καθώς επιθυμεί τη συντριβή του κινήματος.

Αναφέρει ακόμα πως η Ελλάδα ενδιαφέρεται για την ηρεμία και την ευημερία της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, καθώς φοβάται πως η αναταραχή θα μπορούσε να επεκταθεί και μέσα στην Ελλάδα.

Τις παραμονές της επανάστασης ο νέος πρόξενος της Ελλάδας στο Μοναστήρι Κ.Κυπραίος αναφέρει πως υπάρχει συνεργασία του με την Οθωμανική αυτοκρατορία

σε επίπεδο πληροφοριών για την επερχόμενη επανάσταση και πως ξοδεύονται χρήματα για προπαγάνδα που θα απέτρεπε τον πατριαρχικό πληθυσμό να μπει στην επανάσταση.

Τέλος ο τότε μητροπολίτης Καστοριάς Γερμανός Καραβαγγέλης χαρακτηρίζει με ύβρεις τους επαναστάτες, ενώ φαίνεται πως ο συνεργάτης του και συνεργάτης των Οθωμανών Βαγγέλης Στρεμπενιώτης με τους άντρες του είχε συμμετοχή σε μία εκστρατεία κατά των επαναστατών στις 4 Αυγούστου.