Σφοδρές συγκρούσεις διεξάγονται μεταξύ Ρωσίας και ΗΠΑ με επίκεντρο την Ορθοδοξία, θέμα στο οποίο παρατηρείται έντονη κινητικότητα και από τις δύο πλευρές τις τελευταίες ημέρες με εκατέρωθεν κινήσεις. Το πρώτο θέμα που έχει προκύψει είναι μεταξύ του Οικουμενικού Πατριαρχείου, της Εκκλησίας του Κιέβου και του ρωσικού πατριαρχείου, θέμα στο οποίο υπήρξε και παρέμβαση Ρ.Τ.Ερντογάν.

Εδώ υπάρχει η πρόθεση των Ουκρανών να αποσχιστούν από την Μόσχα και να «υπαχθούν» στην Κωνσταντινούπολη, μια κίνηση με αμερικανική σχεδίαση. Το παρασκήνιο εδώ είναι πολύ μεγάλο και πολύ «βαθύ».

Επίσκεψη του Πρέσβη Samuel Brownback στο Οικουμενικό Πατριαρχείο

Πριν μερικές ημέρες είχαμε την επίσκεψη στην Έδρα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, στο Φανάρι, την  14η Απριλίου, του πρέσβη των ΗΠΑ στην Τουρκία Samuel Brownback, ο οποίος διορίσθηκε πρόσφατα επικεφαλής της υπηρεσίας θεμάτων διεθνούς θρησκευτικής ελευθερίας των ΗΠΑ.

Ο Πρέσβης Brownback ενημέρωσε τον Παναγιώτατο για τα νέα καθήκοντά του και για τα επικείμενα ταξίδια του. Ο Οικουμενικός Πατριάρχης με τη σειρά του συνεχάρη τον κ.Πρέσβη για τη νέα τιμητική αποστολή που ανέλαβε και συζήτησε μαζί του για την κατάσταση των Χριστιανών στην Τουρκία.

Συνάντηση Ερντογάν-Βαρθολομαίου 

Έπειτα συναντήθηκε ο  Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο Α ‘, σε μια κεκλεισμένων των θυρών συνάντηση στο προεδρικό συγκρότημα στην Άγκυρα, ενώ δεν πραγματοποιήθηκαν δηλώσεις δήλωση σχετικά με τα θέματα που συζητήθηκαν στη συνεδρίαση.

Στη συνάντηση, που διήρκεσε 35 λεπτά, παρευρέθηκε και ο υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας, Μεβλούτ Τσαβούσογλου.

Ο Πατριάρχης ευχαρίστησε τον Πρόεδρο για όσα έχει κάνει μέχρι σήμερα για την επίλυση ζητημάτων της ομογένειας και του Πατριαρχείου και έθεσε προφορικά και γραπτά τα ζητήματα τα οποία ακόμη εκκρεμούν. 

Ο Πρόεδρος Ερντογάν ήταν πολύ εγκάρδιος και έδειξε ενδιαφέρον για τα ζητήματα του Πατριαρχείου και της Ομογένειας.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, ο κ. Ερντογάν κάλεσε στην αίθουσα τον κ. Adnan Ertem, Διευθυντή της Γενικής Διευθύνσεως των Βακουφίων, στον οποίο έδωσε οδηγίες για τον χειρισμό των θεμάτων της αρμοδιότητας του.

Τέλος, ο Πατριάρχης κάλεσε στην αίθουσα την Τιμία Συνοδεία του, η οποία είχε την ευκαιρία να χαιρετίσει τον Πρόεδρο.

Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης ανέφεραν ότι ο Πατριάρχης και ο Ερντογάν συζήτησαν την κατάσταση των προσφύγων στην Τουρκία και τον διαθρησκειακό διάλογο, αν και αυτό δεν επιβεβαιώνεται.

Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε πέντε ημέρες μετά τη συνδιάσκεψη του Πατριαρχείου στην Κωνσταντινούπολη, όπου ο ορθόδοξος κλήρος αποφάσισε να «συντονίσει τις αδελφές ορθόδοξες εκκλησίες» για το αυτοκέφαλο του «Ορθόδοξου Έθνους της Ουκρανίας».

Τι έκανε ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Μονή Βατοπεδίου;

Σε μία επίσκεψη βόμβα προχώρησε ο Αμερικανός πρέσβης Τ. Πάιατ. Σίγουρα οι κινήσεις του έμπειρου διπλωμάτη δεν γίνονται τυχαία. Το τελευταίο διάστημα έχεο οργώσει κάθε σημείο Ελληνικής γης, ενώ συνεχώς αναφέρεται για τις τουρκικές προκλήσεις.

Το Όρος ‘Αθως είναι ένα πραγματικά πνευματικό μέρος έγραψε ο κ.Πάιατ και δήλωσε εντυπωσιασμένος από την πλούσια ιστορία της Μονής Βατοπεδίου και την καινοτόμο έρευνα και τις ιδέες της Μονής για τα βιολογικά φυτικά προϊόντα της.

Σε ανάρτησή του στον προσωπικό του λογαριασμό στο Twitter, η οποία συνοδεύεται και από τέσσερις φωτογραφίες από την επίσκεψή του στη Μονή, ο πρεσβευτής των ΗΠΑ ανέφερε:

«Το Όρος ‘Αθως είναι ένα πραγματικά πνευματικό μέρος και ευχαριστώ θερμά τον ηγούμενο Εφραίμ που με μύησε στην πλούσια ιστορία του Βατοπεδίου, στην πρώτη στάση μου εδώ. Εντυπωσιάστηκα επίσης από την καινοτόμο έρευνα και τις ιδέες της Μονής για τα βιολογικά φυτικά προϊόντα της».

Δείτε εικόνες:

Τι ανέβασε στο λογαριασμό του στο twitter: 

Προβολή εικόνας στο TwitterΠροβολή εικόνας στο TwitterΠροβολή εικόνας στο TwitterΠροβολή εικόνας στο Twitter

Geoffrey Pyatt@USAmbGreece
 

Mt. Athos is a truly spiritual place, and I profoundly thank Abbot Ephraim for introducing me to the rich history of Vatopedi on my first stop here. I was also impressed by the Monastery’s innovative research and ideas on its organic herbal products.

 

Τι συμβαίνει με Ουκρανία

Ο ρωσικός κλήρος και το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης «αγωνίζονται» για τον έλεγχο των ουκρανικών ορθόδοξων εκκλησιών, ένα λεπτό θέμα για την Τουρκία που διατηρεί στενές σχέσεις τόσο με την Ουκρανία όσο και με τη Ρωσία.

Τα ρωσικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι η Άγκυρα μπορεί να λειτουργήσειως μεσολαβητής στην κρίση.

Πριν από λίγο καιρό, Διευθυντής του Τμήματος Θρησκευτικών Υποθέσεων και Εθνοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού της Ουκρανίας Adrei Yurash  επιβεβαίωσε τις πληροφορίες αποσκίρτησης της ουκρανικής εκκλησίας  και την υπαγωγή της στο Οικουμενικό Πατριάρχη κκ. Βαρθολομαίο , σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Risu και υποστήριξε πως αυτή «είναι μια μη αναστρέψιμη διαδικασία».

Παρόλο που δεν υπάρχουν ακόμα συγκεκριμένοι όροι, σύμφωνα με τον ίδιο , η συμφωνία έχει επιτευχθεί.

Τα πλεονεκτήματα μιας τέτοιας «επέκτασης» είναι εμφανή για το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Πρώτον και κυριότερο, η Κωνσταντινούπολη θα αποκαταστήσει την ιστορική δικαιοδοσία της στην ουκρανική επικράτεια.

Από την εποχή του εκχριστιανισμού της Ρωσίας, η αρχιεπισκοπή του Κιέβου ήταν στην πραγματικότητα αυτόνομη τοπική εκκλησία που υπάγονταν στην Κωνσταντινούπολη.

Ωστόσο, το 1686 μεταφέρθηκε υπό τη δικαιοδοσία του Πατριαρχείου Μόσχας. Έτσι φαίνεται, η ιστορική δικαιοσύνη  εξυπηρετείται και η διεθνής επιρροή και η φήμη του Φαναρίου  αυξάνεται θεαματικά.

Αλλά από την άλλη πλευρά, οι νέες μέθοδοι μπορεί να προκαλέσουν σοβαρή διορθόδοξη σύγκρουση με την Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία (ROC), η οποία πιστεύει ότι η Ουκρανία είναι στην σφαίρα επιρροής της ενώ για περισσότερα από 300 χρόνια καμία από τις Εκκλησίες δεν αμφισβήτησε τα δικαιώματά της.

Αν και αυτό δεν ενοχλεί την Κωνσταντινούπολη, η οποία επιδιώκει μόνο τυπική υπαγωγή του Κιέβου, η  κλίμακα μιας τέτοιας «σύγκρουσης» θα είναι δύσκολο να προβλεφθεί, αλλά πιθανόν να είναι μια άνευ προηγουμένου «κόντρα» στη σύγχρονη εκκλησιαστική ιστορία, αναφέρει ξένο δημοσίευμα .

Τα τελευταία γεγονότα με την πανορθόδοξη Σύνοδο και η διαφοροποίηση των Πατριαρχείων Κων/πολεως και Μόσχας , μας καταδεικνύει ότι υπάρχουν βαθύτερα αίτια, που υποβόσκουν εδώ και μεγάλο  διάστημα, τα οποία οδήγησαν στην αποχή της ρωσικής εκκλησίας από την Κρήτη.

«Μόσχα – η Τρίτη Ρώμη»

Σύμφωνα με ρωσικό άρθρο, η  ουσία έγκειται την αδήριτη ανάγκη της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας να ξεπεράσει το  στενό όριο του  αποκαλούμενου «ρωσικού κόσμου» και να «εξέλθει»  από την ρωσική επικράτεια ώστε να μεταβεί σε αυτό που προορίζονταν.

Δηλαδή  στο πλαίσιο «Μόσχα – η Τρίτη Ρώμη», το οποίο αποτελούσε την φυσική συνέχεια μετά την πτώση της βασιλεύουσας Κωνσταντινούπολης, σύμφωνα με ρωσικό άρθρο.

Οι  «τοίχοι αυτού του φρουρίου»  στις ημέρες μας σύμφωνα με του Ρώσους ειδικούς έχουν ήδη «καταρρεύσει» εδώ και μεγάλο  χρονικό διάστημα, ΚΑΙ ΤΩΡΑ ήρθε η ώρα  αφού πληρωθούν  βέβαια όλες οι  προϋποθέσεις για την δημιουργία, ενός ΝΕΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΤΟΥ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ,  ΜΑΚΡΙΑ από το ΦΑΝΑΡΙ το οποίο δεν είναι ενδεχομένως ΠΛΕΟΝ αρκετά επάξιο να κατέχει αυτόν τον τίτλο, τονίζει το  ρωσικό άρθρο.

Για αυτό και η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία χρειάζεται το δικό της «Βατικανό».

Η σημερινή εκκλησία της Ρωσίας  εξακολουθεί να είναι «αιχμάλωτη» ακόμη του σταλινικού μοντέλου, το οποίο θέλει να αλλάξει ο Ρώσος Πρόεδρος επεκτείνοντας την επιρροή της σε όλες τις ορθόδοξες χώρες και φυσικά στα Βαλκάνια που αποτελούν μια περιοχή στην οποία η Μόσχα διαθέτει  μεγάλα θρησκευτικά ερείσματα .

Το ρωσικό κέντρο της ορθοδοξίας θα είναι η περιοχή της Κριμαίας , μια περιοχή που εκχριστανίστηκε πρώτη από όλη την ρωσική επικράτεια.

Στο τέλος της πρώτης χιλιετίας μετά Χριστόν, όταν ο Χριστιανισμός ήταν ακόμα ενωμένος και σταθερός, η Κριμαία ήταν ο τόπος στο οποίο βαπτιζόντουσαν κατά  χιλιάδες οι Ρώσοι πιστοί από τον  Άγιο Βλαδίμηρο , με τον οποίο ξεκινά  η χριστιανική ιστορία του ρωσικού λαού.

Λόγω της ιστορικής διαδικασίας,  η ρώσικη Χριστιανοσύνη κάποια στιγμή «μετακόμισε» το πνευματικό της κέντρο στην Μόσχα και στο Κίεβο.

Αλλά σήμερα μαζί με την βοήθεια του Άγιου Βλαδίμηρου αποκαθίσταται η αλήθεια. Το Κίεβο «ανήκει» στην Ουκρανία και η Μόσχα, δείχνει  όλον τον  το σεβασμό της  στην Αγία Τριάδα έχοντας ως προστάτη της πάντα  τον Άγιο Σέργιο του Ραντονέζ.

Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό για τους Ρώσους της  Κριμαία και ολόκληρης της Χερσονήσου ο Ιερός Ναός Αγίου του Αγίου Βλαδίμηρου.

Η επανάκτηση  από την Μόσχα της περιοχής αυτής τον Φεβρουάριο του 2014 από την Ουκρανία, επέτρεψε στην Ρωσία να «ΞΑΝΑΘΥΜΗΘΕΙ» την ιστορία της από την αρχή της γεννήσεως του Χριστού, στηριζόμενη στα θεμέλια της κληρονομιάς της αρχαίας Ρώμης και της Ελλάδας, συνεχίζει το δημοσίευμα  .

Αλλά αυτό το μοντέλο δεν είναι δημιουργικό, και δεν επιτρέπει να αναπτυχθεί η Ορθοδοξία  και η ορθόδοξη σκέψη, σύμφωνα με την οποία η πίστη γίνεται μια ομολογία της λατρείας  του Θεού με  συγκεκριμένες τελετουργικές πράξεις.

Επιπλέον, υπάρχει και το τεράστιο οικονομικό κόστος του ρωσικού κοσμικού κράτους.

Αυτό μπορούμε να δούμε ξεκάθαρα στην περίπτωση της Ουκρανίας, η οποία αντιτάσσεται στην Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία, με την ιδεολογία της ύπαρξης ενός μονοδιάστατου «ρωσικού κόσμου» που επιθυμεί να «κυριαρχήσει » στην χώρα .

Για αυτό την ίδια στιγμή το Κίεβο και η τοπική αυτοκέφαλη Μητρόπολη «σκέφτονται και ελπίζουν κοιτώντας» προς την Κωνσταντινούπολη.

Εν τω μεταξύ, στην ερώτηση εάν η  έννοια του «Ρωσικού κόσμου»  αντιτάσσεται στην έννοια του «Ορθόδοξου κόσμου», υπάρχει μια νέα απάντηση.

Πρώτα από όλα , η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία δεν περιορίζεται στα στενά όρια της πρώην Σοβιετικής Ρωσίας και της παλαιάς Τσαρικής αυτοκρατορίας.

Οι Ρώσοι ορθόδοξοι έχουν φτάσει έως την Αμερική αλλά και αλλού , και  έτσι σήμερα υπάρχουν ρωσικές Ορθόδοξες ενορίες σχεδόν σε κάθε ήπειρο.

Υπενθυμίζεται  ότι ο θεωρητικός όλου αυτού του σχεδίου είναι ο γνωστός  Αλέξανδρος Ντούγκιν, Ρώσος γεωπολιτικός φιλόσοφος, είναι ένθερμος υποστηρικτής ενός πολυπολικού κόσμου, όπου μια ισχυρή Ευρασία είναι η μεγάλη δύναμη που ελέγχει τις μονοπολικές φιλοδοξίες της ατλαντικής Δύσης.

Ο Ντούγκιν έχει τοποθετήσει την Ευρασιατική ισχύ στο κέντρο της Μόσχας (την Τρίτη Ρώμη στην εσχατολογική θεολογία του) που εκτείνεται από το Δουβλίνο μέχρι το Βλαδιβοστόκ. Ο Ντούγκιν ήταν υποστηρικτής της περιπέτειας του Πούτιν στην Κριμαία, της ακύρωσης της Δυτικής στροφής της Ουκρανίας και της Ρωσικής επαναπροσέγγισης στη Μέση Ανατολή.

Σήμερα, η Ουκρανία είναι μια από τις εστίες αναταραχών στην Ευρώπη.

Η συνεχιζόμενη ένοπλη σύγκρουση, κατέστρεψε την οικονομία και την εγκληματικότητα. Aυτά είναι τα αποτελέσματα της «επανάστασης της πλατείας Μαιντάν» το 2014 και της μάχης για επιρροή μεταξύ Κιέβου και Μόσχας που ακολούθησε αργότερα.

Προφανώς, η θρησκεία συμμετέχει επίσης σε αυτήν την αντιπαράθεση.

Επί του παρόντος, οι δύο μεγαλύτερες εκκλησίες στην Ουκρανία είναι:

Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας με επικεφαλής τον Πατριάρχη Φιλάρετο , και η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας που ανήκει  στο Πατριαρχείο Μόσχας (με επικεφαλής  τον Μητροπολίτη Ονούφριο .

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο στην περίπτωση που οριστικοποιηθεί τελικά η ρήξη της ουκρανικής εκκλησίας με την Μόσχα, θα αυξήσει την επιρροή στην Ουκρανία σε μεγάλο βαθμό, αλλά θα εμπλακεί στις φλόγες της σύγκρουσης μεταξύ του ΗΠΑ/Κιέβου και Μόσχας.