Η επιστροφή από τις διακοπές δεν είναι πάντοτε εύκολη υπόθεση, καθώς πολλοί είναι αυτοί που εκδηλώνουν συμπτώματα κατάθλιψης.

Η επιστροφή από τις διακοπές φέρνει πολλούς ανθρώπους αντιμέτωπους με μία καταθλιπτική διάθεση, η οποία «χαλάει» την καθημερινότητά τους.

Η κατάπτωσή τους συχνά εκδηλώνεται με διαταραχές στον ύπνο, αισθήματα σωματικής και ψυχικής κόπωσης ή ευμεταβλητότητα της ψυχικής διάθεσης.

Μπορεί επίσης να παρουσιάζουν απροθυμία να εργαστούν ή να περνούν τις ώρες τους αναπολώντας τις διακοπές τους.

Τα συμπτώματα αυτά υποδηλώνουν ότι έχουν αυτό που (ατύπως) αποκαλείται κατάθλιψη μετά τις διακοπές (post-vacation blues ή post-vacation depression).

Τα καλά νέα είναι ότι η κατάθλιψη μετά τις διακοπές συνήθως είναι παροδική και υποχωρεί όταν το άτομο προσαρμοστεί στην καθημερινότητά του.

Τα άσχημα νέα είναι ότι η περίοδος προσαρμογής μπορεί να διαρκέσει από μερικές ημέρες έως και εβδομάδες στα πιο ευαίσθητα άτομα. Τα άτομα αυτά μπορεί να είναι όσοι δυσκολεύονται να διαχειριστούν τις αλλαγές στη ζωή τους και όσοι είναι επιρρεπείς στην κατάθλιψη.

Άλλοι παράγοντες κινδύνου είναι το να μην περνάει κάποιος καλά στην καθημερινότητά του και το να μην έχει υποστηρικτικό περιβάλλον.

Τι να κάνετε
Ο Dr. Frank Farley, καθηγητής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Temple της Φιλαδέλφεια, έχει μερικές συμβουλές που μπορεί να βοηθήσουν όσους πάσχουν από κατάθλιψη μετά τις διακοπές.

* Να αναπολείτε τις πιο αστείες στιγμές των διακοπών σας. «Μπορεί να είναι κάτι που έκαναν τα παιδιά ή ένα απρόοπτο που σας έκανε να ξεσπάσετε σε γέλια», λέει ο Dr. Farley. «Οι αναμνήσεις αυτές είναι ανεκτίμητες και μπορεί να σας φτιάχνουν τη διάθεση κάθε φορά που τις σκέφτεστε. Μην τις αφήσετε λοιπόν να ξεχαστούν. Να τις αναπολείτε συχνά».

* Να επιστρέψετε στο σπίτι τουλάχιστον 24 ώρες πριν χρειασθεί να πάτε στη δουλειά σας. Ιδανικά πρέπει να επιστρέψετε τουλάχιστον 2 ημέρες νωρίτερα. Πληρώστε τους λογαριασμούς και βάλτε πλυντήριο. Κοιμηθείτε καλά το βράδυ.

* Μην πέσετε με τα μούτρα στη δουλειά. Μην προγραμματίσετε σημαντικές συσκέψεις ή συναντήσεις για την πρώτη μέρα.

* Αναζητήστε τα θετικά σημεία της καθημερινότητά σας. «Κάθε μέρα να σκέφτεστε τι κάνατε καλά, τι απολαύσατε», συνιστά ο ειδικός.

* Αρχίστε να σχεδιάζετε τις επόμενες διακοπές σας. Σκεφθτείτε τι απολαύσατε σε αυτές που τώρα τελείωσαν, τι πήγε καλά και τι τους έκανε όλους χαρούμενους. Με βάση αυτές τις θετικές σκέψεις, αρχίστε να σχεδιάζετε την επόμενη απόδρασή σας.

* Διώξτε από το μυαλό σας ό,τι πήγε στραβά στις διακοπές σας. Μην ασχοληθείτε καθόλου με τις αρνητικές στιγμές, διότι μπορεί να ρίξουν την ψυχολογία σας.

* Αν νιώσετε ότι βυθίζεστε στην κατάθλιψη, προσπαθήστε να βρείτε την αιτία της. Δημιουργήστε επίσης ένα πλάνο για να την αντιμετωπίσετε. Μην σπεύσετε, όμως, να πάρετε φάρμακα. Προτιμότερο είναι να κάνετε λίγο διαλογισμό, κατά τον Dr. Farley. «Πάρτε μια βαθιά ανάσα και εκπνεύστε από το στόμα. Ύστερα κλείστε τα μάτια και φέρτε στο μυαλό σας τις υπέροχες στιγμές που περάσατε στις διακοπές σας», συνιστά.

iatropedia.gr