Παναγιωτόπουλος: Αποκαλύπτει στη Βουλή τι ειπώθηκε στην τηλεφωνική επικοινωνία με τον Ακάρ

Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, ενημέρωσε τα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Αμύνης & Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής, σχετικά με τα όσα ειπώθηκαν στη συνομιλία του με τον Τούρκο ομόλογό του Χουλουσί Ακάρ.

Ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης Νίκος Παναγιωτόπουλος ενημέρωσε σήμερα τα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Αμύνης & Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων. Ο κ. Παναγιωτόπουλος αναφέρθηκε στις πολιτικές κατευθύνσεις που ακολουθούν η πολιτική και η στρατιωτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης, καθώς για τις προκλήσεις ασφαλείας στην Νοτιοανατολική Ευρώπη και την Ανατολική Μεσόγειο.

Αναφέρθηκε στην τηλεφωνική επαφή που είχε με τον Τούρκο ομόλογο του Χουλουσί Ακάρ, με τον οποίο θα συναντηθεί στις Βρυξέλλες, όπως είπε, στο περιθώριο της Συνόδου υπουργών Άμυνας του ΝΑΤΟ.

Ο κ.Παναγιωτόπουλος είπε για την συνομιλία που είχε με τον Ακάρ:

“Προχθές συνομίλησα τηλεφωνικά με τον Τούρκο ομόλογό μου, τον κ. Χουλουσί Ακάρ. Με διαβεβαίωσε ότι σκοπός είναι με όλη την καρδιά τους να συνομιλούν μαζί μας, προκειμένου να εξεύρουμε λύσεις, παρά τις διαφορές μας. Τον διαβεβαίωσα ότι αυτός είναι και ο δικός μας στόχος, αλλά παράλληλα έχουμε και μια δουλειά να κάνουμε και η δουλειά μας είναι να διασφαλίσουμε την Ασφάλεια της Πατρίδας, μέσω της ισχυρής παρουσίας και της ισχυρής αποτρεπτικής ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων. Συμφωνήσαμε να μιλούμε. Θεωρώ ότι έχει σημασία τα κανάλια επικοινωνίας να μένουν ανοικτά, ακόμα και σε περιόδους έντασης. Καλό είναι προς το σκοπό της επιδίωξης κάποιας συνεννόησης. Και συμφωνήσαμε ότι θα βρεθούμε για πρώτη φορά να συζητήσουμε εκ του σύνεγγυς στην προσεχή συνεδρία των Υπουργών Άμυνας των χωρών μελών του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλλες, προς το τέλος του Οκτωβρίου”.

Το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Υπουργού Εθνικής Αμύνης:

«Κύριε Πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Εκλεκτά μέλη της Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων,

Με χαρά αποδέχομαι την πρόσκληση του Προεδρείου, να παρευρεθώ εδώ και να ενημερώσω τα μέλη της Επιτροπής για όσα συμβαίνουν στο χώρο της Άμυνας και να συζητήσουμε, τόσο όσον αφορά στις πολιτικές που αναπτύσσει το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, όσο και για τις πολλές και σύνθετες προκλήσεις ασφαλείας που αντιμετωπίζουμε και πρέπει να ανταποκριθούμε.

Επί της αρχής, θα ήθελα να πω δύο – τρεις βασικές παρατηρήσεις:

Πρώτον, νομίζω ότι όλοι συμφωνούμε ότι το ζήτημα της Εθνικής Άμυνας δεν είναι κομματική, αλλά εθνική υπόθεση. Επομένως, δεν προσφέρεται ως πεδίο για στείρα κομματική αντιπαράθεση, αλλά για συζήτηση και εποικοδομητική κριτική επί συγκεκριμένων προτάσεων, σχεδίων, σχεδιασμών, πολιτικών, που αναπτύσσει το Υπουργείο.

Δεύτερον, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν είναι το βασικό και κυρίαρχο όργανο χάραξης της Εξωτερικής Πολιτικής. Αυτή η αρμοδιότητα ανήκει πρωτίστως στον Πρόεδρο της Κυβέρνησης, τον Πρωθυπουργό, και φυσικά στο Υπουργείο Εξωτερικών. Αναπόφευκτα, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας εμπλέκεται στη χάραξη Εξωτερικής Πολιτικής για τη χώρα, διά μέσου του πολύ σημαντικού εργαλείου της Αμυντικής Διπλωματίας, το οποίο έχει αναπτύξει -και συνεχίζει να αναπτύσσει.

Σκοπός της προσπάθειάς μας είναι η ενίσχυση της αποτρεπτικής ισχύος της χώρας. Η αποτροπή είναι η πεποίθηση προς κάθε κατεύθυνση ότι εξαιτίας της ετοιμότητας και των δυνατοτήτων των Ενόπλων Δυνάμεων δεν συμφέρει κανέναν να σκεφθεί οποιαδήποτε επιβουλή εναντίον κυριαρχικών συμφερόντων μας. Το κόστος που θα υποστεί θα είναι πάντα μεγαλύτερο από το όφελος που ενδεχομένως σκοπεύει να προσπορίσει.

Αυτή είναι στην ουσία η έννοια της αποτροπής. Επομένως, ισχυρή αποτρεπτική ισχύς σημαίνει εμπέδωση αισθήματος ασφαλείας στη χώρα και στους πολίτες της. Δύο στοιχεία που συνιστούν το αποτρεπτικό στοιχείο της χώρας, που εκφράζεται διά των Ενόπλων Δυνάμεών της: Η ετοιμότητα και το αξιόμαχο. Σε αυτό ορίζω και κάποιες βασικές παραμέτρους.

Η πρώτη, αναπόφευκτα, είναι το έμψυχο δυναμικό των Ενόπλων Δυνάμεων. Εκεί έχουμε τα στοιχεία της ηγεσίας, του σχεδιασμού, των δομών και βέβαια, συνεχών διαδικασιών άσκησης και εκπαίδευσης.

H δεύτερη παράμετρος είναι τα υλικά μέσα, κυρίως τα οπλικά συστήματα, αλλά και όλες οι υποδομές υποστήριξης αυτών. Στα οπλικά συστήματα προέχει ασφαλώς η συντήρηση και η αναβάθμιση των υπαρχόντων, η προσαρμογή τους στις ανάγκες της αμυντικής πολιτικής μας, η πρόσκτηση νέων συστημάτων, όποτε αυτό καθίσταται αναγκαίο, διότι όσο περνούν τα χρόνια και όσο χρησιμοποιούνται αυτά τα συστήματα, επέρχεται φθορά, ενώ η τεχνολογία εξελίσσεται, έτσι ώστε να χρειάζεται άνοιγμα προς νέες τεχνολογίες οι οποίες εξοπλίζουν σε μεγάλο βαθμό κάθε αμυντικό σύστημα.

Ας μην ξεχνάμε και την οικονομική δυνατότητα. Στο παρελθόν είχαμε οδυνηρή εμπειρία, της εξαιρετικά περιορισμένης οικονομικής δυνατότητας, που αναπόφευκτα επηρέασε και το πρόγραμμα συντήρησης και αναβάθμισης των εξοπλιστικών συστημάτων της χώρας.

Επιθυμώ να διαφυλάξουμε τα βασικά σημεία αυτής της συζήτησης ως αδιαπραγμάτευτη πρακτική, διότι η επιλογή της Κυβέρνησης στα θέματα της Εθνικής Στρατηγικής και Αμυντικής Πολιτικής που προασπίζουν τα Εθνικά μας συμφέροντα και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα, είναι να υπάρχει ομόνοια και συνεννόηση μεταξύ των πολιτικών παρατάξεων. Νομίζω ότι υπάρχει η διάθεση και το έδαφος να βρούμε, αυτή τη συνεννόηση σ’ αυτήν την Επιτροπή.

Θέλω να διαβεβαιώσω τους κυρίους και κυρίες συναδέλφους ότι μαζί με την Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου, τον Υφυπουργό -ο οποίος προέρχεται από το στράτευμα και η εμπειρία του είναι πολύτιμη, ιδίως στην καθημερινότητα του Υπουργείου- αλλά και τον κ. Γενικό Γραμματέα και τη Στρατιωτική Ηγεσία εργαζόμαστε διαρκώς ώστε οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας να εκτελούν στο ακέραιο την αποστολή τους προκειμένου κάθε Έλληνας και Ελληνίδα να νιώθει ασφαλής.

Στο θεσμικό πλαίσιο των Συνταγματικών μας υποχρεώσεων, αλλά και της Κοινοβουλευτικής θεσμικής διαδικασίας για ενημέρωση του Σώματος, την οποία σέβομαι απολύτως, τηρώ απαρεγκλίτως και αυτό έχω σκοπό να κάνω και στο μέλλον, θα σας αναπτύξω τις δράσεις που προσδιορίζονται σε έξι βασικούς άξονες.

Οι άξονες αυτοί υπηρετούν τις στρατηγικές επιλογές της Κυβέρνησης. Θεωρούμε ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό για ένα χώρο τόσο ευαίσθητο, όπως αυτός της Εθνικής Άμυνας, να υπάρχει και σχέδιο και συνέπεια και έργο και αποτελεσματικότητα.

Καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε προκλήσεις ασφαλείας της περιοχής μας που επηρεάζουν άμεσα τη χώρα μας. Στην ουσία, όλες οι σύγχρονες προκλήσεις ασφαλείας απαντώνται στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Αναφέρω ενδεικτικά, την παράνομη μετανάστευση με τις αυξημένες ροές, οι οποίες μας προβληματίζουν πάρα πολύ, τον εντονότατο ανταγωνισμό για την αξιοποίηση πλουτοπαραγωγικών πηγών, ιδίως υδρογονανθράκων. Γνωρίζετε όλοι τι συμβαίνει στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Κύπρου, αλλά και ευρύτερα στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο.

Η κλιματική αλλαγή και οι κυβερνοαπειλές είναι μερικές ακόμα από τις σύγχρονες προκλήσεις ασφαλείας, που για όσους παρακολουθούν τη διεθνή συζήτηση για την Άμυνα συνιστούν και ένα ιδιότυπο μείγμα υβριδικών απειλών. Οι υβριδικές απειλές δεν είναι αυτές που εκφράζονται απέναντι στην ασφάλεια ενός κράτους με το συμβατικό τρόπο, κυρίως με ανάληψη στρατιωτικών ενεργειών, αλλά είναι ένα μείγμα δραστηριοτήτων που σκοπό έχουν να αποσταθεροποιήσουν εσωτερικά μία χώρα και επομένως σκόπιμο είναι να αντιμετωπίζονται και με τον κατάλληλο τρόπο, όχι βέβαια με συμβατική στρατιωτική αντιμετώπιση, αλλά με άλλους πιο έξυπνους και πιο σύνθετους τρόπους.

Σε ό,τι αφορά στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, βασικός μας στόχος είναι η προώθηση μιας πολιτικής βασισμένης στις σταθερές αρχές της καλής γειτονίας, του σεβασμού του Διεθνούς Δικαίου και των Διεθνών Συνθηκών. Σε αυτή την κατεύθυνση αφετηρία συνιστά η παραδοχή ότι η Ελλάδα και η Τουρκία μπορούν, αλλά και οφείλουν να συνεργαστούν σε τομείς αμοιβαία επωφελείς και φυσικά σε πλαίσια εφικτά. Βέβαια παίζουν ρόλο και οι ενδείξεις καλής συμπεριφοράς εκατέρωθεν.

Προχθές συνομίλησα τηλεφωνικά με τον Τούρκο ομόλογό μου, τον κ. Χουλουσί Ακάρ. Με διαβεβαίωσε ότι σκοπός είναι με όλη την καρδιά τους να συνομιλούν μαζί μας, προκειμένου να εξεύρουμε λύσεις, παρά τις διαφορές μας. Τον διαβεβαίωσα ότι αυτός είναι και ο δικός μας στόχος, αλλά παράλληλα έχουμε και μια δουλειά να κάνουμε και η δουλειά μας είναι να διασφαλίσουμε την Ασφάλεια της Πατρίδας, μέσω της ισχυρής παρουσίας και της ισχυρής αποτρεπτικής ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων. Συμφωνήσαμε να μιλούμε. Θεωρώ ότι έχει σημασία τα κανάλια επικοινωνίας να μένουν ανοικτά, ακόμα και σε περιόδους έντασης. Καλό είναι προς το σκοπό της επιδίωξης κάποιας συνεννόησης. Και συμφωνήσαμε ότι θα βρεθούμε για πρώτη φορά να συζητήσουμε εκ του σύνεγγυς στην προσεχή συνεδρία των Υπουργών Άμυνας των χωρών μελών του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλλες, προς το τέλος του Οκτωβρίου.

Δεν είμαστε βασικός μοχλός άσκησης της Εξωτερικής Πολιτικής της χώρας, αλλά ασφαλώς εμπλεκόμεθα σε μεγάλο βαθμό, κυρίως διά της Αμυντικής Διπλωματίας. Και μια που μιλάω για την Αμυντική Διπλωματία θα έρθω στο Κυπριακό.

Το Κυπριακό αποτελεί για εμάς κορυφαίο εθνικό θέμα, στρατηγική επιδίωξη της εξωτερικής και αμυντικής πολιτικής της Ελλάδας. H Ελλάδα, λοιπόν, στέκεται με απόλυτη προσήλωση στο πλευρό της Κυπριακής Δημοκρατίας. Παρακολουθούμε στενά και συντονίζουμε μέσω των διπλωματικών καναλιών προς την Ευρωπαϊκή Ένωση τη λήψη μέτρων προς την Τουρκία για όλες τις παράνομες δραστηριότητες που διεξάγονται από αυτή στην ΑΟΖ της Κύπρου, που είναι θυμίζω ΑΟΖ κράτους – μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Όσον αφορά την παραβατική συμπεριφορά της Τουρκίας, εκ μέρους μου διεξάγεται μία πολύ εντατική και συστηματική ενημέρωση των Πρέσβεων που συναντώ κατ’ ιδίαν. Έχω ήδη συναντήσει 12 Πρέσβεις φίλων χωρών από την ευρύτερη περιοχή, αλλά και από πιο μακριά, καθώς και σημαντικά στελέχη είτε στις δομές των Υπουργείων Άμυνας άλλων χωρών, για παράδειγμα Αρχηγούς ΓΕΕΘΑ, είτε κορυφαία στελέχη διεθνών αμυντικών δομών, όπως το ΝΑΤΟ και η Στρατιωτική Επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σκοπός είναι η εντατική ενημέρωση και αυτό γίνεται διαρκώς όσον αφορά αφενός την παραβατική συμπεριφορά της Τουρκίας και αφετέρου ότι σε όλο αυτό το δύσκολο πάζλ η Ελλάδα είναι ο σταθερός και αξιόπιστος σύμμαχος, που εμφανίζεται πλέον ως καθαρός πάροχος ασφάλειας και όχι ως αποσταθεροποιητικός παράγοντας. Αυτές οι θέσεις μας γίνονται εύκολα αποδεκτές από κάθε συνομιλητή. Αναγνωρίζουν, δηλαδή, αυτό το ρόλο της Ελλάδας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αναβάθμιση της χώρας τουλάχιστον στην εκτίμηση όλων αυτών των παραγόντων.

Η Αμυντική Διπλωματία, λοιπόν, ασκείται μέσα από μια δέσμη δραστηριοτήτων, στην οποία το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας πρωτοστατεί με σκοπό την ενίσχυση των συνεργασιών και των συμμαχιών μας προς την κατεύθυνση προάσπισης των εθνικών μας συμφερόντων και προς τη δημιουργία κλίματος αποτελεσματικής εξωστρέφειας των Ενόπλων Δυνάμεων με τη συμμετοχή σε στρατιωτικές συνεκπαιδεύσεις και ασκήσεις εντός της Συμμαχίας, της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς επίσης και με άλλες χώρες ενδιαφέροντός μας.

Στην κατεύθυνση αυτή -και αυτό είναι σημαντικό- επιδιώκουμε να ενισχύσουμε τις αμυντικές σχέσεις με στρατηγικούς συμμάχους, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, με τις οποίες όχι μόνο το τελευταίο διάστημα, αλλά πιο εντατικά το τελευταίο διάστημα, έχουμε αναπτύξει έναν στρατηγικό διάλογο που λειτουργεί ως καταλύτης για την περαιτέρω αναβάθμιση και εμβάθυνση των στρατηγικών σχέσεων των δύο χωρών.

Η περίφημη MDCA, η Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών είναι σχεδόν έτοιμη όσον αφορά το τελικό επεξεργασμένο κείμενο. Θα υπογραφεί πριν από την επίσκεψη στη χώρα μας του Υπουργού Εξωτερικών των Η.Π.Α. κ. Μάικ Πομπέο, ο οποίος για όσους γνωρίζουν αυτή τη στιγμή είναι ένας ιδιαίτερα ισχυρός παράγοντας στην Αμερικανική Κυβέρνηση, πιο ισχυρός από ποτέ, θα έλεγα, όσον αφορά Υπουργό Εξωτερικών.

Θα επισκεφθεί την Ελλάδα, και μεταξύ άλλων το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, όπου θα επιβεβαιωθεί και από κοντά η εμβάθυνση αυτής της στρατηγικής σχέσης ανάμεσα στις Η.Π.Α. και την Ελλάδα. Πώς γίνεται αυτή; Επιτυγχάνεται κυρίως μέσα από δράσεις, τις οποίες επισπεύδει το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Αυτό είναι το θέμα της Σούδας, όπου υπάρχει αίτημα να προχωρήσει σε βάθος χρόνου η σχέση χρήσης της Σούδας από τον αμερικανικό παράγοντα. Αυτό το βλέπουμε.

Είναι η αυξημένη παρουσία και η αίτηση για μερική χρήση του λιμένα της Αλεξανδρούπολης. Βρεθήκαμε την περασμένη Παρασκευή εκεί με τον Αμερικανό Πρέσβη, όπου με αμερικανική χρηματοδότηση πραγματοποιείται η ανέλκυση μιας βυθοκόρου που χρόνια είναι βυθισμένη στο λιμάνι και επομένως περιορίζει τις δυνατότητες χρήσης του. Το έργο συντελείται, όπως σας είπα, με αμερικανική βοήθεια, αλλά και μια εξαιρετική συνέργεια από εγχώρια εργατικά χέρια που δουλεύουν δίπλα και μαζί με αμερικανικά, από ελληνικές τεχνικές εταιρείες που συντονίζονται και υλοποιούν δίπλα και μαζί με αμερικανικές, με μία συνέργεια σχεδιασμών και υλοποίησης η οποία δίνει ακριβώς αυτή την απτή απόδειξη ότι καλύτερο, κάτι βαθύτερο χτίζεται όσον αφορά αυτή τη στρατηγική σχέση.

Παράλληλα στοχεύουμε στην περαιτέρω ανάπτυξη και ενίσχυση των διμερών και πολυμερών σχέσεων, διευρύνοντας συγχρόνως τις διεθνείς δραστηριότητες του Υπουργείου με την ανάληψη σχετικών πρωτοβουλιών. Για παράδειγμα αξιοποιούμε τα δύο σχήματα στρατιωτικής συνεργασίας Ελλάδα – Κύπρος – Ισραήλ και Ελλάδα – Κύπρος – Αίγυπτος, καθώς και τις διμερείς συνεργασίες με άλλες χώρες της περιοχής, που ενισχύουν τη συνεργασία της Δύσης με τις χώρες αυτές και αποτελούν παράγοντες σταθερότητας για την ευρύτερη περιοχή.

Με αυτό τον τρόπο αναδεικνυόμαστε σε προνομιακό συνομιλητή και εταίρο τόσο με τα κράτη της περιοχής όσο και με ισχυρότερες δυνάμεις παγκοσμίως. Και αποτελούμε έναν αξιόπιστο άξονα, όπως είπα, προαγωγής σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου, ως καθαρός πάροχος ασφάλειας και επ’ ουδενί παράγων αστάθειας και αποσταθεροποίησης.

Για την προώθηση των παραπάνω δράσεων είχα την ευκαιρία πρόσφατα να συζητήσω κατά την επίσκεψή μου στην Κύπρο με τον ομόλογό μου και στελέχη του Υπουργείου Άμυνας της Κυπριακής Δημοκρατίας, αλλά και κατά τις συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν στην Αθήνα με υψηλόβαθμα στελέχη του Υπουργείου Άμυνας του Ισραήλ.

Όσον αφορά στις πολιτικές που αναπτύσσει το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας έκανα λόγο για έξι άξονες που υπηρετούν τη στρατηγική επιλογή του Πρωθυπουργού και της Κυβέρνησης για ασφάλεια στη χώρα

Άξονας πρώτος: Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην εξασφάλιση της επάρκειας του αμυντικού εξοπλισμού των Ενόπλων Δυνάμεων με εστίαση στην τεχνολογική υπεροχή και στην αξιοποίηση των σύγχρονων πληροφοριακών συστημάτων και συστημάτων διοίκησης.
Δεν είναι εύκολο ιδίως λόγω των οικονομικών προβλημάτων και ιδίως λόγω του ότι έχω την αίσθηση ότι έχουν συσσωρευτεί προβλήματα όσον αφορά στη συντήρηση οπλικών συστημάτων, όσο και την πρόσκτηση καινούριων, όμως γίνεται η καλύτερη δυνατή προσπάθεια από τη Στρατιωτική Ηγεσία. Υπάρχουν πάρα πολλές κατατεθειμένες προτάσεις, προγράμματα και υποπρογράμματα εξοπλισμών που υλοποιούνται αυτή τη στιγμή.

Εκατό και πλέον βρίσκονται σε φάση υλοποίησης σε όλο το φάσμα των Ενόπλων Δυνάμεων. Βέβαια είναι και τα μεγάλα θέματα που θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε και σε κοινοβουλευτικό επίπεδο καθώς θα έρθουν οι σχετικές συμβάσεις στη Βουλή, ασφαλώς και θα γίνει, θα εξαντλήσουμε όλα τα μέσα ενημέρωσης του Σώματος τόσο σε επίπεδο Επιτροπών Άμυνας και Επιτροπής Εξοπλιστικών όσο βέβαια και σε επίπεδο ψήφισης στην Ολομέλεια.

Αυτά τα τρία μεγάλα προγράμματα όπως τα ιεραρχούμε είναι:

α) Η αναβάθμιση των F-16 στην κατηγορία Viper που είναι ό,τι πιο σύγχρονο υπάρχει σήμερα σε αεροσκάφη 4ης γενιάς στο κατώφλι της 5ης γενιάς. Αυτό το τεράστιο πρόγραμμα θα έχει ένα επιπλέον εξαιρετικά αντίκτυπο θα διενεργηθεί μέσα από τις δυνατότητες της ΕΑΒ. Το πρόγραμμα αυτό θα καταστήσει λειτουργική και αποτελεσματική την ΕΑΒ, αλλά και σίγουρα θα της δώσει τη δυνατότητα στο μέλλον να προσελκύσει κι άλλες τέτοιες δουλειές αναβάθμισης οπλικών συστημάτων, κυρίως αεροσκαφών από άλλες χώρες.

Προϋπόθεση για μια τέτοια εξέλιξη είναι το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16. Για να γίνει αυτό επεξεργαζόμαστε τώρα το πακέτο τον «όφσετ», παλιά τα λέγαμε αντισταθμιστικά, ενώ το χαρακτηριστικό του πακέτου αυτού αφορά στα υποπρογράμματα που κυρίως έρχονται και ενισχύουν τις υποδομές της ΕΑΒ διά του υποκατασκευαστικού έργου. Περισσότερα θα πούμε όταν έρθει η ώρα να αναλύσουμε πολύ λεπτομερώς και πολύ διεξοδικά αυτό το πρόγραμμα.

β) Η υποστήριξη των υπαρχόντων Mirage. Προς το σκοπό αυτό έχει ήδη επιτευχθεί συμφωνία με τις τρεις γαλλικές εταιρείες που εμπλέκονται. Υπήρχαν πολλά προβλήματα στο παρελθόν όχι απαραίτητα με ευθύνη της ελληνικής πλευράς, αυτά φαίνεται ότι μπαίνουν σε μία τροχιά επίλυσης.

Ασφαλώς θέλουμε και τα αεροσκάφη Mirage στην καλύτερη δυνατή επιχειρησιακή ετοιμότητα γιατί είναι όπλο το οποίο πραγματικά ενισχύει πάρα πολύ τις δυνατότητές μας στο Αιγαίο.

γ) Το θέμα πρόσκτησης των δύο νέων φρεγατών τύπου Belharra. Έχει διατυπωθεί από ελληνικής πλευράς το ενδιαφέρον απόκτησης μίας νέας φρεγάτας που θα παρέχει πλέον και το πλεονέκτημα της άμυνας περιοχής με ευρύτατο σύστημα αντιαεροπορικής κάλυψης, βασισμένο σε πολύ προηγμένα ηλεκτρονικά μέσα και τεχνολογίες. Η γαλλική πλευρά φυσικά έχει αποδεχθεί.

Υπάρχει το ζήτημα της χρηματοδότησης, το οποίο βαίνει προς επίλυση, δεν είναι όμως αρμοδιότητα του Υπουργείου Άμυνας. Βέβαια πάνω στη ζήτημα χρηματοδότησης έρχεται και προσαρμόζεται και το ζήτημα των απαιτήσεων της ελληνικής πλευράς. Δεν θα πάρουμε αυτό που μας δίνουν οι Γάλλοι, θα πάρουμε αυτό που θέλουμε εμείς να μας δώσουν οι Γάλλοι ανάλογα με τις απαιτήσεις των Ενόπλων Δυνάμεων μας. Επομένως έχει ξεκινήσει μία σειρά εντατικών επαφών ανάμεσα σε ομάδες εργασίας των δυο κρατών, του Πολεμικού Ναυτικού και της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών από πλευράς μας και της Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών των Γάλλων προκειμένου να συνεννοηθούμε τι ακριβώς θέλουμε από αυτό το πλοίο.

Βρισκόμαστε σε πρώιμη φάση τώρα, αλλά αν συμφωνήσουμε στο τι ακριβώς ζητούμε εμείς και συμφωνήσουν οι Γάλλοι πως μπορούν να μας το παράσχουν, τότε υπάρχει το έδαφος να προχωρήσει αυτή η πρόσκτηση ενός πολύ σημαντικού οπλικού συστήματος, το οποίο αναβαθμίζει δραματικά θα έλεγα τις δυνατότητες του Στόλου μας και τον εκσυγχρονίζει κιόλας δεδομένου ότι η ηλικία των φρεγατών μας είναι αρκετά μεγάλη.

Άξονας δεύτερος: Αναδιοργάνωση της δομής των Ενόπλων Δυνάμεων.
Επιδιώκουμε την αύξηση της διαθεσιμότητας του έμψυχου δυναμικού, η οποία δεν πρέπει να είναι συγκυριακή. Ίσως γνωρίζετε ότι πάει να σπάσει κάθε ρεκόρ η διάθεση κατάταξης στην επόμενη ΕΣΣΟ. Βολεύει ενδεχομένως να καταταγεί κάποιος το Νοέμβριο για εννέα μήνες ώστε τέλος καλοκαιριού – αρχές Σεπτεμβρίου να είναι ελεύθερος να συνεχίσει την πορεία του με σπουδές και ο,τιδήποτε άλλο.

Όμως εδώ υπάρχει μία ανισορροπία. Πάρα πολλοί κατατάσσονται σε αυτή την ΕΣΣΟ περισσότεροι από όσους μπορεί υποστηρίξει το Στράτευμα, ακόμα και το απλό της ένδυσης, της υπόδησης και της σίτισης.

Θα κάνουμε ό,τι καλύτερο για να καταταγούν σ’ αυτήν την ΕΣΣΟ όσοι περισσότεροι γίνεται. Ίσως μας δοθεί και μία ευκαιρία κατά αυτό τον τρόπο να ενισχύσουμε τις Μονάδες της Θράκης και των νησιών, διότι αυτές εμφανίζουν χαμηλότερο ποσοστό επάνδρωσης και σαφώς νομίζω ότι αν θέλουμε όλοι να μιλάμε και να υποστηρίζουμε την ετοιμότητα των Ενόπλων Δυνάμεων, πρέπει να συζητάμε πρωτίστως για την επαρκή επάνδρωση των Μονάδων ανά την επικράτεια, αλλά κυρίως στα σύνορα.

Όσον αφορά στην αναβάθμιση της Εθνοφυλακής και της Εφεδρείας προετοιμάζουμε σχετικό Σχέδιο Νόμου, στο οποίο εξετάζουμε μεταξύ άλλων την έναρξη εκπαίδευσης των Εθνοφυλάκων επί εθελοντικής βάσεως, προς αύξηση επιχειρησιακής ετοιμότητας των Μονάδων της Εθνοφυλακής.

Παράλληλα συντάσσεται μελέτη που εξετάζει τη δημιουργία Εθνικού Φορέα Διαχείρισης του Κυβερνοχώρου (Cyber Security), κάτι εξαιρετικά σημαντικό. Σκοπός είναι η θωράκιση κρίσιμων δομών και δικτύων. Σας μίλησα για τις υβριδικές απειλές, το αντίδοτο σε αυτό είναι μία ισχυρή ομπρέλα κυβερνοάμυνας. Σε αυτό βρισκόμαστε σε απόλυτη συνέργια με το αρμόδιο Υπουργείο και τον αρμόδιο Υπουργό.

Σκοπεύουμε να δημιουργήσουμε το Κέντρο Μελετών Ενόπλων Δυνάμεων, αντιστοίχου του ΚΕΜΕΑ (Κέντρου Μελετών Αστυνομίας), με σκοπό την ολιστική προσέγγιση και ενοποίηση των δράσεων στον κρίσιμο τομέα της έρευνας τόσο εφαρμοσμένης όσο και θεωρητικής.

Άξονας τρίτος: Εκσυγχρονισμός του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου.
Κυριότερη παρέμβαση θα είναι η υποβολή νέου Σχεδίου Νόμου περί Δημοσίων Συμβάσεων, Προμηθειών, Υπηρεσιών και Έργων στους τομείς της Άμυνας και της Ασφάλειας.

Θέλουμε ένα αποτελεσματικότερο και λειτουργικότερο πλαίσιο. Κατανοούμε ότι ο υπάρχων υφιστάμενος νόμος είναι καταρχήν σωστός, άλλωστε είναι προσαρμογή μιας Ευρωπαϊκής Οδηγίας στο Εθνικό Δίκαιο, αλλά από εκεί και πέρα στην πράξη οδηγούμαστε σε κάποιες δυσκαμψίες, δυσλειτουργίες, και δυσχέρειες ως προς τη λειτουργική εφαρμογή.

Θέλουμε να έχουμε ποιοτική κατηγοριοποίηση. Δεν μπορεί δηλαδή ο διαγωνισμός για την πρόσκτηση των νέων φρεγατών να γίνεται με τον ίδιο τρόπο, τις ίδιες δικλίδες ασφαλείας και διαφάνειας με ένα διαγωνισμό για την απόκτηση ενός σχετικά φθηνού ανταλλακτικού το οποίο θέλουμε να βάλουμε σε ένα αεροπλάνο ή για το διαγωνισμό κάποιας απόκτησης αντίσκηνων προκειμένου οι φαντάροι να κάνουν τις ασκήσεις τους. δεν είναι το ίδιο πράγμα, πρέπει να υπάρχει σχετική ευελιξία.

Άξονας τέταρτος: Ενίσχυση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας καθόσον αποτελεί παράγοντα ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια εφοδιασμού και για τη διατήρηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων των Ενόπλων Δυνάμεων.
Επιδιώκουμε τη διατήρηση, την περαιτέρω ανάπτυξη και τη συμμετοχή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας στα εξοπλιστικά προγράμματα στο πλαίσιο της εθνικής νομοθεσίας, των Οδηγιών και των Κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Λαμβάνοντας βέβαια υπ’ όψη και τις προβλέψεις της Εθνικής Αμυντικής Βιομηχανικής Στρατηγικής (ΕΑΒΣ).

Εκεί θα έχουμε πολλά περισσότερα να πούμε όταν αρχίσουν να έρχονται οι συμβάσεις στη Βουλή τόσο για την ΕΑΒ, εκτιμώ ότι σύντομα θα έρθει και μία νομοθετική παρέμβαση παράτασης των συμβάσεων των Ναυπηγείων με το Πολεμικό Ναυτικό, υπάρχει έργο εκεί. Παράλληλα υπάρχει μία προσπάθεια εξεύρεσης επενδυτή στα Ναυπηγεία. Αναπόφευκτη προϋπόθεση για να λειτουργήσουν αυτά όπως πρέπει και να υποστηρίζουν τις Ένοπλες Δυνάμεις αλλά και να μπορούν αν προσελκύσουν και άλλες δουλειές.

Στον τομέα της Έρευνας και της Ανάπτυξης επιδιώκουμε τη διεύρυνση της συμμετοχής μας στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Βιομηχανικής Ανάπτυξης στον τομέα της Άμυνας (European Defence Industrial Development Programme – EDIDP) και τις δυνατότητες συγχρηματοδότησης που αυτό προσφέρει, καθώς και στον διάδοχο αυτού το EDF (European Defence Fund), το Ευρωπαϊκό Ταμείο Άμυνας αρχίζει να τρέχει και στο μέλλον θα είναι και μία πηγή χρηματοδότησης για κονδύλια τα οποία θα επενδυθούν στον τομέα της Άμυνας ιδίως σε ό,τι αφορά στην κυβερνοάμυνα και τις νέες τεχνολογίες.

Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη προώθηση διακρατικής συμφωνίας με την Κυπριακή Δημοκρατία, υπογράψαμε προ ημερών αυτό το μνημόνιο, αυτή αποτελεί το πλαίσιο για την προώθηση τεσσάρων ερευνητικών προγραμμάτων. Θα έρθει και στο ΚΥΣΕΑ αλλά και στη Βουλή προσεχώς.

Άξονας πέμπτος: Αναβάθμιση της στρατιωτικής εκπαίδευσης.
Αναφέρομαι τόσο σε δράσεις για την αξιοποίηση της στρατιωτικής θητείας προς απόκτηση καθοριστικών προσόντων, για την είσοδο στην αγορά εργασίας από τους στρατεύσιμους, αν θέλετε αυτό είναι μία θα έλεγα κομβική παρέμβαση του Υπουργείου έτσι ώστε η στρατιωτική θητεία που για πολλούς θεωρείται εντελώς χαμένος και άχρηστος χρόνος χαμένη να συνδυάσει και κάτι ωφέλιμο.

Ως παράδειγμα αναφέρω τη διαδικασία πιστοποίησης συγκεκριμένου προσόντος, όπως λ.χ. η ξένη γλώσσα, η επάρκεια στη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών. Φανταστείτε πώς αυτό θα μπορούσε να αναβαθμίσει και να κινητροδοτήσει τη στρατιωτική θητεία.

Επίσης σχεδιάζεται ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των Ανώτατων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και σχολών με τα ΑΕΙ της χώρας, καθώς και με αντίστοιχες σχολές στο εξωτερικό, στο πλαίσιο διεθνών συνεργασιών. Υφίσταται πρόταση για τη δημιουργία Πανεπιστημίου Εθνικής Άμυνας, στο οποίο θα ενταχθεί το σύνολο των Στρατιωτικών Σχολών, από τη Σχολή Εθνικής Άμυνας (ΣΕΘΑ) και τα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΣΕΙ) έως και τις Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ). Οι σχετικές προτάσεις αυτή τη στιγμή τυγχάνουν επεξεργασίας και σύντομα θα δημοσιοποιηθούν.

Άξονας έκτος: Αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων.
Στόχος είναι η ενίσχυση και απλοποίηση ρόλου του Ταμείου Εθνικής Άμυνας, όπου εκεί εντάσσονται όλα τα περιουσιακά στοιχεία των Ενόπλων Δυνάμεων, του Υπουργείου, όλα τα ακίνητα κυρίως και στόχος η αύξηση πόρων για την άμυνα της χώρας. Έχει να κάνει βελτιστοποίηση της λειτουργίας της Υπηρεσίας Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, της ΥΠΑΑΠΕΔ.

Παράλληλα δρομολογείται και η ολοκλήρωση των διαδικασιών για την αξιοποίηση των Κινητών Περιουσιακών Στοιχείων του Υπουργείου και την έναρξη των ηλεκτρονικών πλειοδοτικών δημοπρασιών, με βασικό ζητούμενο την επιτάχυνση και την απλούστευση της διαδικασίας ώστε να αξιοποιούνται περιουσιακά στοιχεία των Ενόπλων Δυνάμεων.

Τέλος, τρία ήσσονος σημασίας στοιχεία όσον αφορά στο μέγεθος, αλλά στην ουσία είναι ζητήματα τα οποία για όποιον συζητά τη διεθνή συζήτηση στο χώρο της Άμυνας έχουν τη δική τους ειδική σημασία. Αναφέρομαι στην προστασία του περιβάλλοντος, την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και στη βιώσιμη ανάπτυξη.

Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην ενεργειακή αναβάθμιση και αυτονομία των υποδομών των Ενόπλων Δυνάμεων, την απεξάρτηση από ρυπογόνες μορφές ενέργειας και την υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών στη διαχείριση απορριμμάτων, είναι η λεγόμενη προσπάθεια μείωσης του αποτυπώματος άνθρακα στις Ένοπλες Δυνάμεις, στην Άμυνα.

Στην κατεύθυνση αυτή θα έχουμε έτοιμη πρόταση για την έναρξη εργασιών κατασκευής ενοποιημένου Στρατοπέδου εντός του 2019 ώστε να αποτελέσει πρότυπο αλλά και μοντέλο ορθολογικής χρήσης των πόρων και μεγιστοποίησης της επιχειρησιακής ετοιμότητας των Ενόπλων Δυνάμεων και των Μονάδων.

Με υψηλό αίσθημα ευθύνης και ευαισθησίας οι Ένοπλες Δυνάμεις προσφέρουν πολύπλευρο έργο και προς το κοινωνικό σύνολο, θεμελιώνοντας δεσμούς με τις ευρύτερες κοινωνικές ομάδες. Και τούτο γίνεται γιατί το προσωπικό αφενός έχει τις δυνατότητες να σχεδιάζει να υλοποιεί, να εκτελεί, να επιτυγχάνει στο έργο του και αφετέρου γιατί το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων δεν είναι εκτός κοινωνίας αλλά προέρχεται από την κοινωνία.

Έτσι είναι το λεγόμενο ισχυρό κοινωνικό αποτύπωμα των Ενόπλων Δυνάμεων είτε αυτό έχει να κάνει με την εξαιρετική συμβολή με τα εναέρια πυροσβεστικά μέσα, αυτούς τους ήρωες τους οποίους είδαμε να επιχειρούν και αυτό το καλοκαίρι, ξεπερνώντας σε πολλές περιπτώσεις τα όρια των αντοχών τους, είτε έχει να κάνει με τη διακομιδή ενός ασθενούς με μέσα της Πολεμικής Αεροπορίας, από ένα ακριτικό νησί προς το κέντρο, είτε έχει να κάνει με την ταχύτατη και ουσιαστική συνδρομή των Ενόπλων Δυνάμεων όπου συντρέχει μία περίπτωση φυσικής καταστροφής, δυστυχώς με την κλιματική αλλαγή πολύ φοβάμαι ότι αυτά τα φαινόμενα θα είναι συχνότερα και τακτικότερα, όχι έκτακτα αλλά τακτικά πλέον και εκεί αναπόφευκτα οι Ένοπλες Δυνάμεις θα είναι πρώτες στη συνδρομή για την αρωγή των πληγέντων.

Στοχεύουμε σε σύγχρονες, ισχυρές και αξιόμαχες Ένοπλες Δυνάμεις, με υψηλή αποτρεπτική ισχύ.

Θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να επιτύχουμε αυτή τη συνθήκη, δεν είναι εύκολο υπάρχουν προβλήματα, πάντα όμως υπήρχαν προβλήματα και πάντα η διαδικασία διατήρησης των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας σε κατάσταση υψηλής ετοιμότητας, εξαιρετικού αξιόμαχου είναι μία διαρκής, δυναμική διαδικασία. Σκοπός μας είναι απλά αυτές οι διαδικασίες να γίνουν εντατικότερες.

Αισιοδοξώ ότι σε αυτή την εθνική προσπάθεια ανασυγκρότησης θα είμαστε μαζί. Με εθνικό όραμα και διάθεση για σκληρή δουλειά, οφείλουμε όλοι μας να συνδράμουμε, ο καθένας από το χώρο ευθύνης του, και ο καθένας βάσει των δυνατοτήτων του για την ενίσχυση της Εθνικής Άμυνας και Ασφάλειας, για την προώθηση της θέσης της Ελλάδας στο εξωτερικό και την εμπέδωση της χώρας ως δύναμη ειρήνης, ασφάλειας και σταθερότητας της περιοχής ως σταθερό πλέον και αδιαμφισβήτητο από όλους καθαρό πάροχο ασφαλείας.

Σας ευχαριστώ για την ανοχή και περιμένω με ανυπομονησία τη συζήτηση που θα αναπτυχθεί και φυσικά εξυπακούεται ότι θα απαντήσω σε ερωτήματα που θα θέσετε όσον αφορά το ευρύτερο φάσμα της λειτουργίας των Ενόπλων Δυνάμεων.

Σας ευχαριστώ πολύ».