Μια πρωινή βροχερή Δευτέρα βρεθήκαμε στα Εξάρχεια, στην οδό Βαλτετσίου εκεί που στεγάζεται η Ανώτερη Δραματική Σχολή « Πράξη επτά » η συνάντησή μας με τον Ηθοποιό και Σκηνοθέτη ΓΙΑΝΝΗ ΜΠΕΖΟ μας άνοιξε την όρεξη για μια συζήτηση εφ’ όλης της ύλης
Τόνισε μεταξύ άλλων :

« Η Τέχνη της υποκριτικής είναι ένα μυστήριο »
« Ο άνθρωπος έχει τεράστια δύναμη όταν κουβαλά τον Θεό μέσα του »
« Από την νέα γενιά περιμένουμε πολλά …η κρίση είναι μια πρόκληση που ανεβάζει ψηλά τον πήχη »
«Οι άνθρωποι που δεν κάνουν ποτέ λάθη είναι οι υπάλληλοι εκείνων που κάνουν τα πολλά »
«Δυστυχώς οι παππούδες μας ήταν επιρρεπείς στην Δημαγωγία »
« Από την Παιδεία λείπει η αναλυτική σκέψη »
« Η Εθνική επέτειος της 28ης Οκτωβρίου που δεν έχουμε καταλάβει τι γιορτάζουμε …Θεωρώ ότι είναι ότι πιο σημαντικό και πρωτόγνωρο της Ελληνικής Επανάστασης , η ομαδικότητα των Ελλήνων , σύσσωμος ο λαός μίλησε …και για να πάμε και παρακάτω η Χούντα δεν έπεσε το 1973 στο Πολυτεχνείο , κατέρρευσε το 1974 με το Κυπριακό , αυτή η Εθνική προδοσία … « Μπορεί να ενοχλεί μερικούς αλλά δεν πειράζει »
« το σύνθημά μου : « Λίγο ανάταση » σαν το τραγούδι …λίγο ακόμα να σηκωθούμε , δεν είναι μόνο τα λεφτά στην ζωή υπάρχει κάτι πολύ παραπάνω »

Πάμε λοιπόν …

ΑΡ. Ποια γεύση σας έχει αφήσει η Καλλιτεχνική σας πορεία

Γ.ΜΠ. Εξαιρετική , θα ήμουν αγνώμων αν είχα παράπονο . Έχω κάνει πολλά πράγματα πολλά από τα οποία γνώρισαν μεγάλη επιτυχία

Α.Ρ. Έχετε ξεχωρίσει ή αγαπήσει κάποιο έργο σας, αν ναι γιατί ?

Γ.ΜΠ. Όχι , ξεχωρίζω πάντα την τωρινή δουλειά μου …ξέρετε η δουλειά του Ηθοποιού δεν έχει απαραίτητα προγραμματισμό … είναι στιγμές,αυτές κυνηγάμε, όσο για τις παλιές μπορεί να ανήκουν στο παρελθόν έχουν μείνει όμως στην καρδιά μας

Α.Ρ. 2014 – 2015, ο Γιάννης Μπέζος επέλεξε ένα από τα σημαντικότερα έργα της νεοελληνικής θεατρικής δραματουργίας, το ‘Ένας ήρωας με παντόφλες». μαζί με έναν σπουδαίο θίασο, στο θέατρο Βρετάνια, ως Λάμπρος Δεκαβάλλας, με σπαθί μα και παντόφλες
Θα ήθελα να σχολιάσετε αυτήν την Θεατρική παράσταση

Γ.ΜΠ. Πρόκειται για ένα διαχρονικό έργο του Σακελλάρη Γιαννακόπουλου από τα καλύτερα του εμφυλίου του 40 μια τραγικοκομωδία , έργο ζοφερό , αναφέρεται στην καταγραφή των ανθρώπων μιας εποχής έχοντας κρατήσει την διαχρονικότητα μέχρι σήμερα …στοιχεία καθήκοντος ή ντροπής

Α.Ρ. Σύμφωνα με τον Émile Édouard Charles Antoine Zola « Η τέχνη δεν μπορεί να αναπαραστήσει την πραγματικότητα …Συμφωνείτε ?

Γ.ΜΠ. Όχι δεν μπορεί …μόνο να αντλήσει ή να φτιάξει έναν άλλο κόσμο Ξέρετε η Τέχνη της Υποκριτικής είναι κάτι πολύ προσωπικό ή μας αρέσει ή δεν μας αρέσει , εδώ βέβαια μιλά γενικά… όμως η Τέχνη του Θεάτρου ή μας αποκαλύπτει κάτι ή τίποτα …οι θεατές δεν κάθονται να αναλύσουν ή τους αγγίζει ή βαριούνται

Α.Ρ. Τι λέτε να συζητήσουμε για την « Πράξη Επτά » ?

Γ.ΜΠ. Σε αυτήν την Δραματική Σχολή εμπλέκομαι τα τελευταία 12 χρόνια όπου καταπιάνομαι με τα παιδιά τα οποία καλούνται να ανακαλύψουν , να απαντήσουν σε αυτό το μυστήριο …γιατί περί μυστηρίου πρόκειται η Τέχνη της Υποκριτικής

Α.Ρ. Πείτε μας για να εμπλακεί κάποιος σοβαρά απαιτείται γνώση ή εμπειρία ή ταλέντο ή όλα μαζί ?

Γ.ΜΠ. Το πρώτο είναι το ταλέντο και έχει να κάνει με την προσωπικότητά σου …είναι μια προσωπική περιπέτεια και δεν είναι εύκολο . Το δεύτερο είναι η άσκηση . Η υποκριτική δεν διδάσκεται και δεν υπάρχει εγχειρίδιο να το ακολουθήσεις , γι αυτό υπάρχουν μαθητές μας που δεν περιμέναμε πολλά από αυτούς και μας εκπλήσσουν ή ακόμα και το αντίστροφο

Α.Ρ. Henri Frederic Amiel, 1821-1881 , Ελβετός συγγραφέας Στα σημαντικά ζητήματα της ζωής είμαστε πάντα μόνοι… Στις μεγάλες αποφάσεις μας δεχόμαστε επιρροές ?

Γ.ΜΠ. Το ένα δεν αναιρεί το άλλο . Η προσπάθεια του ανθρώπου να συνυπάρχει δημιουργεί τεράστιο ενδιαφέρον ακόμα και πολιτισμό . Δεν πιστεύω στην τύχη ή τη μοίρα , πιστεύω ότι ο άνθρωπος έχει τεράστια δύναμη όταν έχει Θεό μέσα του και τότε μπορεί να κάνει προσωπικές επαναστάσεις ακόμα και θαύματα

Α.Ρ. Οι άνθρωποι πολλές φορές ζουν με την επιλεκτική μοναχικότητα γιατί έτσι θα ακούσουν την εσωτερική μοναδική τους φωνή …τι λέτε ?

Γ.ΜΠ. Οι άνθρωποι όταν είναι νέοι θέλουν παρέα… όταν μεγαλώνουν θέλουν να περνούν ώρες μόνοι ..Ο Πικάσο έλεγε « Όταν αρχίζει η ατομικότητα …αρχίζει και η Τέχνη » Σαφώς δεν πρέπει να είναι αλαζόνες , να έχουν γνώση και συναίσθημα …όμως να μην είναι έτοιμοι να λογοδοτήσουν στην παρέα τους

Α.Ρ. Η ζωή είναι φωτεινή ? μήπως εμείς της προσδίδουμε το φως που της αξίζει ?

Γ.ΜΠ. Η ζωή είναι πάρτι και σίγουρα δεν στηρίζεται στην μοίρα, σε όλα αυτά τα περίεργα που κυκλοφορούν από μη σοβαρούς και είναι της μόδας

Α.Ρ. Αλήθεια τι περιμένουμε από την Νέα γενιά ?

Γ.ΜΠ. Περιμένουμε πολλά σαν πρόκληση και απάντηση στην κρίση …το μέλλον ένα μεγάλο γήπεδο και ο πήχης έχει ανέβει πολύ …χρειάζεται λιγότερη φασαρία και περισσότερο έργο

Α.Ρ. Η Ζωή ενός ανθρώπου είναι ενδιαφέρουσα κυρίως όταν έχει αποτύχει . Γιατί αυτό σημαίνει ότι προσπάθησε να ξεπεράσει τον εαυτόν του ( George clemenceau Γάλλος πολιτικός, ηγέτης της χώρας στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο )

Γ.ΜΠ. Πρόκειται για μια τεράστια φυσιογνωμία και συμφωνώ απόλυτα . Αυτός ο πολιτικός συνομιλούσε με τον Βενιζέλο τον αποκαλούσαν ‘’ τίγρη ‘’ Η αποτυχία περνάει από ένα στάδιο λαθών και ο άνθρωπος πρέπει και ωφελεί να κάνει λάθη . Οι άνθρωποι που δεν κάνουν ποτέ λάθη είναι οι υπάλληλοι εκείνων που κάνουν τα πολλά .

Α.Ρ. Υπάρχει timing στην Επανάσταση ? Ξεκινά από ένα μικρό παιδί , θεριεύει με τα χρόνια αποκτά την ομαδικότητα ?

Γ.ΜΠ. Αρχικά πρέπει να δώσουμε τον ορισμό …Επανάσταση σημαίνει ‘’ ξαναστέκομαι στα πόδια μου ‘’ , έχω εμπιστοσύνη στον εαυτό μου , αγαπώ την ευθύνη και ο μόνος αντίπαλος είμαι ΕΓΩ …αυτό το λέω και δεν αρέσει στον κόσμο …όμως κάποτε θα καταλάβουν

Α.Ρ. «Οι πεποιθήσεις είναι μεγαλύτεροι αντίπαλοι της αλήθειας από τα ψέματα» – Νίτσε

Γ.ΜΠ. Ο άνθρωπος δεν μπορεί να αλλάξει τις πεποιθήσεις του , έχει συνηθίσει σ’αυτές και παγιώνεται , το βλέπετε και στην πολιτική , οι πολιτικοί φοβούνται να αλλάξουν και να επιχειρηματολογήσουν , η προσωπική Επανάσταση του καθένα φέρνει την αλλαγή

Α.Ρ. Πότε νιώθουμε το σκίρτημα της Επανάστασης ?

Γ.ΜΠ. Έρχεται με προσωπικό αγώνα και όχι κομματικό , λες την αλήθεια σου , την ευθύνη της γενιάς ,οι μεγάλοι ηλικιακά άνθρωποι υποδύονται ότι είναι νέοι και είναι τόσο γελοίο …Δείχνουν να μην αγαπούν τα χρόνια τους , δεν καταλαβαίνουν γιατί έζησαν …

Α.Ρ. Τι λέτε για την Πολιτική ?

Γ.ΜΠ. Ξέρετε , το μεγαλύτερο ελάττωμα σε όλες τις γενιές είναι η Δημαγωγία . Έτσι για την Ιστορία θα πω ότι ο 5ος Αιώνας της Ελληνικής δημιουργίας και του Πολιτισμού ξεκίνησε με τους Μαραθωνομάχους και τους Σαλαμινομάχους ηρωικά , πέρασε στην εποχή του Περικλέους …μεγαλούργησε η Αθήνα στις Τέχνες , στην Φιλοσοφία και κατέληξε στον Πελοποννησιακό πόλεμο , στους Τυράννους , σκοτώθηκαν οι πάντες , η Αθήνα έχασε τον πόλεμο και μετά ζούσαμε με τα χρήματα των Περσών …όλα αυτά για να δούμε τις αναλογίες και να μην ξεχνιόμαστε «Δυστυχώς οι παππούδες μας ήταν επιρρεπείς στην Δημαγωγία » εάν θέλουμε να είμαστε μέλη της Ευρωπαικής οικογένειας πρέπει να κάνουμε την αυτοκριτική μας

Α.Ρ. Η αλήθεια προυποθέτει να γνωρίζουμε την Ιστορία μας …όμως ο Ιστοριογράφος δεν γράφει υποκειμενικά ?

Γ.ΜΠ. Βεβαίως . Όμως είναι αδιανόητο οι μαθητές να μην ξέρουν ποιος ήταν ο Παπάγος , ο Νίκος Ζαχαριάδης …και τέλος πάντων δεν είναι μόνο η Ιστορία , είναι η αναλυτική σκέψη που λείπει και δυστυχώς το θέμα της Παιδείας είναι πολύ μεγάλο …τα Πανεπιστήμια είναι κοτέτσια , ο φοιτητής παίρνει πτυχίο και περιμένει να διοριστεί , η ανέκαθεν νοοτροπία του ΠΑΣΟΚ …Ναι δεν λέω τα δάνεια και η αποπληρωμή τους είναι σημαντικό θέμα όμως κάποτε θα λυθεί …το μέγα ζήτημα είναι η Ιστορία μας που δεν την γνωρίζουμε , τα αίτια , η Εθνική επέτειος της 28ης Οκτωβρίου που δεν έχουμε καταλάβει τι γιορτάζουμε …Θεωρώ ότι είναι ότι πιο σημαντικό και πρωτόγνωρο της Ελληνικής Επανάστασης , η ομαδικότητα των Ελλήνων , σύσσωμος ο λαός μίλησε …και για να πάμε και παρακάτω η Χούντα δεν έπεσε το 1973 στο Πολυτεχνείο , κατέρευσε το 1974 με το Κυπριακό , αυτή η Εθνική προδοσία … « Μπορεί να ενοχλεί μερικούς αλλά δεν πειράζει …Ο Γ. Σεφέρης λέει « Όταν κόβεις ένα κομμάτι από το παρελθόν , ταυτόχρονα κόβεις και ένα κομμάτι από το μέλλον »

Α.Ρ. Έχετε εκφράσει πολλές φορές δημοσίως τις πολιτικές σας θέσεις. Πιο συγκεκριμένα, στις διπλές εκλογές του 2012 ήσασταν υποψήφιος βουλευτής Επικρατείας με τη Δημοκρατική Αριστερά σε μη εκλόγιμη θέση. Επιπλέον, τον Οκτώβριο του 2013 ήσασταν ένας από τους υπογράφοντες υπέρ της Πρωτοβουλίας για τη Δημοκρατική Προοδευτική Παράταξη ή αλλιώς Πρωτοβουλίας των 58
Σήμερα τι ?

Γ.ΜΠ. Είμαι όλα όσα στηρίζω με την αλήθεια μου κι ας μην αρέσει στον κόσμο

Α.Ρ. « Κρατήστε αυτόν τον ήχο, τις βροντές, τη καταιγίδα, μέχρι να τα σημειώσω κάπου »
( Γουίλιαμ Σαίξπηρ, Άγγλος δραματουργός )
Λέω να συζητήσουμε για ποίηση …ποια η σχέση σας ? είναι αναγκαία ? συσχετισμός της με ένα Θεατρικό έργο

Γ.ΜΠ. Η ποίηση είναι απαραίτητη πλάθεται από το μηδέν , εμπεριέχει τον κόσμο μέσα στον οποίο ζεις …όμως δεν έχει σχέση με την εντοπιότητα , για παράδειγμα ο Καβάφης ή ο Σολωμός ήρθαν στην Ελλάδα μια ή δυο φορές , κι όμως συνομίλησαν στην ψυχή των Ελλήνων …Τώρα στην ποίηση μπορεί να υπάρξει ένας μοναδικός αναγνώστης δεν έχει σημασία τόσο η αποδοχή …στο Θεατρικό έργο θέλεις την αποδοχή του κοινού και κυρίως να τους αγγίξεις

Α.Ρ. Ο Γιάννης Μπέζος, εκτός των άλλων ταλέντων του, διαθέτει σπάνια φωνή και μουσικότητα που θα την ζήλευαν πολλοί γνωστοί τραγουδιστές. Μάλιστα, η γκάμα του περιλαμβάνει από βαριά λαϊκά έως Σογιούλ και Θεοδωράκη.
Με τον τίτλο «Αυτά που μας ενώνουν», ο Γιάννης Μπέζος συνεχίζει για έβδομη συνεχή χρονιά τις παραστάσεις του στη Μουσική Σκηνή Χαμάμ, τα Σάββατα του Φεβρουαρίου.

Α.Ρ. Αν η Καλλιτεχνική σας ζωή ήταν ένας πίνακας ζωγραφικής τι θα απεικόνιζε ?

Γ.ΜΠ. Με δυσκολεύετε λίγο …μάλλον κάτι Σουρεαλιστικό ίσως του ντε Salvador Dali ( Νταλί )…όχι είναι τολμηρό , σίγουρα δεν θα ήταν του Γκρέκο …

Α.Ρ. Πείτε μας μια φράση για το τέλος , σαν παρότρυνση ή συμβουλή

Γ.ΜΠ. « Λίγο ανάταση » σαν το τραγούδι …λίγο ακόμα να σηκωθούμε , δεν είναι μόνο τα λεφτά στην ζωή υπάρχει κάτι πολύ παραπάνω

Κύριε Γ. Μπέζο σας Ευχαριστούμε θερμά για τον χρόνο που μας διαθέσατε , και ιδιαίτερα για την ευκαιρία να σας γνωρίσουμε λίγο καλύτερα μέσα από την χαλαρή κουβέντα μας …που μόνο χαλαρή δεν ήταν …πάντως η ευγένειά σας και η αφοπλιστική αλήθεια σας διαμόρφωσε την βαλίτσα της επιστροφής μας.

 

Για την Difernews/Talk

Αγάθη Ρεβύθη