Επιμέλεια άρθρου: Ιωσήφ Παπαδόπουλος – ΠΗΓΗ άρθρου: ribandsea.com

Πιστεύω ότι το επίτευγμα της Κοινότητας «Αείφαρον«, στην αρχαία Νεμέα, εκτός των άλλων, είναι το απαύγασμα της μέχρι τώρα προσπάθειας του Μιχάλη Καλογεράκη, αλλά και των ίδιων των μελών της Κοινότητας. Συγχρόνως αποτελεί τη δική μου δικαίωση για τη συνεχή προβολή της δουλειάς του Μιχάλη από τον Φεβρουάριο του 2013, όταν για πρώτη φορά μπήκα στο εργαστήριό του και βιντεοσκόπησα την προσπάθειά του να διαχωρίσει τα συστατικά του νερού, με ανανεώσιμες μορφές ενέργειας, και να απομονώσει το υδρογόνο το οποίο αποθήκευσε και χρησιμοποίησε στη συνέχεια σαν καύσιμη ύλη.

Ο αρχαιολογικός χώρος της Νεμέας, πολύ κοντά στο ύψωμα όπου βρίσκεται και δραστηριοποιείται το μη κερδοσκοπικό σωματείο «Αείφαρον».

Αυτά που ακολούθησαν στα 6 αυτά χρόνια ήταν καθοριστικά. Παραγωγή και αποθήκευση καθαρού υδρογόνου, καύση του για τις ανάγκες της οικιακής θέρμανσης, αλλά και προσπάθεια για την δημιουργία και άλλων εναλλακτικών μορφών καυσίμου μέσω της παραγωγής αλκοόλης από φρούτα, ζαχαροκάλαμο και άλλα προϊόντα της γης. Αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας ήταν να καταφέρει ο Καλογεράκης, πάντοτε με ανανεώσιμες μορφές ενέργειας, να κινήσει το αυτοκίνητό του με απλή αλκοόλη και νερό χωρίς πρόσμιξη με άλλο καύσιμο και χωρίς ιδιαίτερες μετατροπές στον κινητήρα.

Μια από αέρος εικόνα της Οικο-Κοινότητας «Αείφαρον» στην περιοχή της Αρχαίας Νεμέας.

Ο Μιχάλης παλεύει εδώ και ένα περίπου χρόνο να κάνει αυτοδύναμη ενεργειακά την Οικο-Κοινότητα «Αείφαρον» στην αρχαία Νεμέα. Πολύς κόσμος περιμένει με αγωνία να δει το αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας, μηδέ εμού εξαιρουμένου.

Και η πολυπόθητη αυτή ημέρα έφθασε τρεις ημέρες πριν από τις βο(υ)λευτικές εκλογές της 7ης Ιουλίου με το ξαφνικό τηλεφώνημα του Καλογεράκη, ο οποίος με ενημέρωσε ότι μπορώ πλέον να πάω στην Αρχαία Νεμέα και να βιντεοσκοπήσω την αυτάρκεια της Οικο-Κοινότητας σε ηλεκτρικό ρεύμα, νερό και καύσιμη ύλη. Χωρίς να βάζω το χέρι μου στη φωτιά, νομίζω πως το εγχείρημα αυτό δεν έχει όμοιό του σε ολόκληρο τον πλανήτη. Εξ ού το μεγάλο ενδιαφέρον και η ανυπομονησία μου να το δω από κοντά και να το βιντεοσκοπήσω.

Ο Μιχάλης Καλογεράκης με την πρόεδρο του «Αείφαρον» Γαία Δημητρίου.

Καθώς είναι πολιτική επιλογή μου να μη συμμετέχω στην εκλογική διαδικασία, δεν είχα κανένα λόγο να παραμείνω στην Αθήνα για να ψηφίσω. Αποφάσισα λοιπόν να ανταποκριθώ αμέσως στο κάλεσμα του Μιχάλη αφού τα επιτεύγματά του θεωρώ ότι είναι σαφώς πολύ πιο ενδιαφέροντα από τις αερολογίες και τις ασυναρτησίες επίορκων πολιτικών και δημοσιογράφων, με τους τελευταίους να παραπληροφορούν τον κόσμο παπαγαλίζοντας όσα τους υπαγορεύουν οι διαπλεκόμενοι εργοδότες τους.

Αναχώρησα λοιπόν αμέσως για την Αρχαία Νεμέα με το αυτοκινούμενο, ώστε να είμαι αυτάρκης στη διανυκτέρευση και τη διατροφή. Στην είσοδο του οικισμού της Αρχαίας Νεμάς με πρίμεναν ο Καλογεράκης και η πρόεδρος του «Αείφαρον» Γαία Δημητρίου για να με καθοδηγήσουν στον χώρο της επανάστασης.

Ο Καλογεράκης τοποθέτησε δύο βαλβίδες στον δρόμο του καυσίμου για την επιλογή μεταξύ βενζίνης και αλκοόλης.

Ο δρόμος, που ελίσσεται ανάμεσα σε εκατοντάδες στρέμματα αμπελώνων, από κάποιο σημείο και μετά παύει να είναι άσφαλτος και γίνεται χωμάτινος, ανηφορικός και δύσβατος για ένα εμπροσθοκίνητο βαρύ αυτοκινούμενο. Τρόμαξα να φθάσω μέχρι την κορυφή. Κάποια στιγμή αναγκάστηκα να οπισθοχωρήσω και να προσπαθήσω και πάλι με αυξημένη ταχύτητα. Περιττό να πω ότι τα πράγματα μέσα στο αυτοκινούμενο ήρθαν τα επάνω κάτω, ενώ εξωτερικά το όχημα έμοιαζε περισσότερο με κουραμπιέ από τη σκόνη! Ως εκεί όμως τα δύσκολα. Μετά άρχιζε το παραμύθι…

Μέλη του μουσικού σχήματος του «Αείφαρον» έπαιξαν μουσική και τραγούδησαν για τις ανάγκες της βιντεοσκόπησης, συνοδεία τζιτζικιών!

Το τι έχει φτιάξει ο Καλογεράκης στην Οικο-Κοινότητα της Αρχαίας Νεμέας δεν περιγράφεται εύκολα με λόγια. Μόνο ο φακός της βιντεοκάμερας έχει, ίσως, τη δυνατότητα να δείξει το μέγεθος του επιτεύγματός του. Φωτοβολταϊκά στοιχεία συνολικής ισχύος 33 KW έχουν τη δυνατότητα να εξασφαλίζουν την ενεργειακή αυτάρκεια της Κοινότητας, τόσο για τις καθημερινές ανάγκες των κατοίκων της σε ηλεκτρικό ρεύμα, για τον φωτισμό και τη λειτουργία όλων των ηλεκτρικών συσκευών, για την άντληση του νερού από την γεώτρηση, αλλά και για την παραγωγή βιοκαυσίμου από φρούτα!

Λεπτομέρειες όλης αυτής της επαναστατικής εξέλιξης θα δείτε στο βίντεο που ακολουθεί. Θεωρώ, ωστόσο, ότι έχει ιδιαίτερη σημασία να περιγράψω την εμπειρία που είχα επιβαίνοντας στο Citroen του Μιχάλη για μια βόλτα μέχρι το Άργος. Ένα αυτοκίνητο που κινείται πλέον με το βιοκαύσιμο που παράγει ο Καλογεράκης, και μάλιστα σε μια αναλογία 85% αλκοόλης και 15% νερού!

Η Βασιλική φτιάχνει ανθοϊάματα στο παρασκευαστήριο του «Αείφαρον» υπό την καθοδήγηση της Γαίας Δημητρίου.

Την τοποθέτηση της ανοξείδωτης δεξαμενής, την αντλία, το φίλτρο και τις μικρές τροποποιήσεις που έχει κάνει ο Καλογεράκης στον κινητήρα, ώστε με το πάτημα ενός κουμπιού να επιλέγει το καύσιμο που θέλει να καταναλώσει, θα τα δείτε λεπτομερώς στο βίντεο. Την εντύπωση όμως που αποκόμισα εγώ δεν θα την καταλάβετε αν δεν σας την περιγράψω.

Η συστοιχία των φωτοβολταϊκών panels που παρέχουν στην Οικο-Κοινότητα δωρεάν ηλεκτρική ενέργεια και καύσιμο από τον ήλιο.

Όπως ακριβώς λοιπόν γίνεται στα υγραεριοκίνητα αυτοκίνητα, έτσι και στο Citroen του Καλογεράκη, ο επιλογέας καυσίμου γυρίζει στην αλκοόλη αφού ο κινητήρας ζεσταθεί πρώτα λίγο με βενζίνη. Ο λόγος που δεν επιλέγεται αλκοόλη απ’ την αρχή είναι γιατί το καύσιμο αυτό δεν είναι τόσο εύφλεκτο όπως είναι η βενζίνη. Ο Καλογεράκης λέει ότι αυτό το πρόβλημα θα λυθεί με την τοποθέτηση μιας αντίστασης η οποία θα προθερμαίνει την αλκοόλη, όπως περίπου γίνεται με την προθέρμανση του πετρελαίου στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα.

Στην υγειά μας με φρουτοκαύσιμο!

Κατά τα λοιπά, η κίνηση του Citroen με την αλκοόλη είναι ομαλή και κανονική και ο επιβάτης, που δεν γνωρίζει δεν αντιλαμβάνεται αν το όχημα κινείται με βενζίνη ή με μείγμα αλκοόλης και νερού, δεν καταλαβαίνει τη διαφορά! Υπάρχει βεβαίως κάτι ακόμη που πρέπει να ρυθμίσει ο Καλογεράκης. Πρέπει να τοποθετήσει ένα μετασχηματιστή που θα προσαρμόσει την 24βολτη αντλία στη 12βολτη του αυτοκινήτου. Με την 24βολτη αντλία ο κινητήρας δουλεύει στο 50% της ισχύος του με αποτέλεσμα να μην τον τροφοδοτεί σωστά στις επιταχύνσεις. Κάτι που ο Μιχάλης θα κάνει στο εργαστήριό του στην Κρήτη καθώς στη Νεμέα δεν έχει αυτή τη δυνατότητα.

Η συλλογή του φρουτοκαύσιμου γίνεται, προς το παρόν, χειροκίνητα.

Αυτά όσον αφορά τον Καλογεράκη. Αυτό που δεν περίμενα όμως να δω ήταν το μικρό θαύμα που επιτελείται στο «Αείφαρον». Μια ομάδα χαμογελαστών ανθρώπων ζουν μέσα στη Φύση, χωρίς τηλεόραση, χωρίς τσιγάρο, χωρίς τις σύγχρονες ανέσεις και τους τρόπους διασκέδασης που προσφέρουν οι μεγαλουπόλεις. Καλλιεργούν τη γη και γεύονται τους καρπούς της. Έχουν μετατρέψει ένα βουνό, στο οποίο δεν υπήρχαν παρά πουρνάρια και θυμάρια, σε Κήπο της Εδέμ φυτεύοντας πάσης φύσεως δένδρα και λουλούδια! Εκτρέφουν ζώα, παρασκευάζουν βάματα και ανθοϊάματα από τα βότανα και τους καρπούς της Φύσης του βουνού που τους φιλοξενεί, για τη θεραπεία και την πρόληψη ασθενειών. Έχουν δημιουργήσει το δικό τους μουσικό σχήμα και, κυρίως, εκπαιδεύονται στην εκμάθηση του εαυτού τους και στην αρμονική συνύπαρξή τους με τους ανθρώπους και τη Φύση μέσω της ανάπτυξης των θετικών στοιχείων του χαρακτήρα τους.

Η Κατερίνα είναι η συντονίστρια της Οικο-Κοινότητας και συγχρόνως η στιχουργός και η ερμηνεύτρια των τραγουδιών του μουσικού σχήματος «Αείφαρον».

Τους ευχαριστώ όλους για τη ζεστή υποδοχή, τη φιλοξενία και τα υπέροχα αισθήματα ευφορίας που ένοιωσα κατά την διάρκεια της παραμονής μου στην Κοινότητά τους. Έφυγα με την υπόσχεση που έδωσα, πρώτα στον εαυτό μου και μετά στους χαρούμενους και ευτυχισμένους ανθρώπους του «Αείφαρον», ότι σύντομα θα τους επισκεφτώ και πάλι. Αυτή τη φορά χωρίς να έχω κρεμασμένα στον ώμο μου κάμερες και ακουστικά, αλλά προσπαθώντας να μπω με πιο ουσιαστικό τρόπο στο πνεύμα και στη φιλοσοφία τους…

Στατιστικά στοιχεία του ταξιδιού με το αυτοκινούμενο μέχρι τη Νεμέα.

Σύνολο χιλομετρικής απόστασης από το Κορωπί μέχρι την Αρχαία Νεμέα (με επιστροφή) : 290 χλμ.
Κατανάλωση πετρελαίου : 27,43 λίτρα (37 ευρώ).
Συνολικό κόστος διοδίων : 38,30 ευρώ!!! (στην κατηγορία 3 λόγω… ύψους του οχήματος!). Τουτέστιν περισσότερα χρήματα για τα διόδια και λιγότερα για τα καύσιμα!

Αναρωτιέστε ακόμη γιατί προτιμώ κατά κανόνα τους παραδρόμους και όχι τους αυτοκινητοδρόμους των εργολάβων-ληστών;