Ο ανταγωνισμός Κίνας-ΗΠΑ εξαπλώνεται και στην Ελλάδα

Οι ΗΠΑ δοκιμάζονται με αφορμή τη δολοφονία του Τζόρτζ Φλόιντ ενώ η οικονομία τους έχει δεχτεί ισχυρό πλήγμα λόγω τη πανδημίας, με την ανεργία να φθάνει, έως τώρα, τα 40 εκατομμύρια ανθρώπους και η ζήτηση για αγαθά να είναι σε ιστορικά χαμηλά.

Την ίδια ώρα, η Κίνα αν και για πρώτη φορά στην σύγχρονη «καπιταλιστική» ιστορία της δεν έβαλε στόχους για το 2020, λόγω της αβεβαιότητας που προκάλεσε o COVID-19, προβλέπει ανάπτυξη 6,8% και σε κάποιους τομείς 13%.

Στο κάδρο έχει μπει και η Ελλάδα κυρίως λόγω της γεωπολιτικής της θέσης.

Η Κίνα την έχει χαρακτηρίσει το «κεφάλι του δράκου» στην Ευρώπη στο πλαίσιο των επενδύσεων στο δρόμο του μεταξιού ήτοι της πρωτοβουλίας «Belt and Road».

H oνοματοδοσία -το κεφάλι του δράκου- «έχει καθίσει στο στομάχι» των ΗΠΑ αφού η Ελλάδα ανήκει στην υπερ-ατλαντική σφαίρα επιρροής μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Μάλιστα, ο Αμερικάνος πρέσβης Τζέφρι Πάιατ χαρακτηρίζει τις κινεζικές κινήσεις «διπλωματία των τραπεζικών επιταγών» αναφερόμενος στα χρήματα που θα δώσει η Κίνα στο πλαίσιο του σύγχρονου «δρόμου του μεταξιού».

Πριν από λίγες ημέρες, η πρέσβης της Κίνας στην Αθήνα, Τσιγιουέ Τσανγκ, στο πλαίσιο webinar που διοργάνωσε το Ελληνο-κινεζικό Επιμελητήριο, με αφορμή 25 χρόνια λειτουργίας του αλλά και τη συμπλήρωση 40 ετών από την έναρξη επικοινωνίας και επαφών μεταξύ των δύο κρατών, αποκάλυψε ότι η κινεζική κυβέρνηση ετοιμάζει απόβαση επενδυτών στην Ελλάδα.

Μάλιστα έστειλε σαφές μήνυμα προς τους Αμερικανούς να μην δημιουργούν προβλήματα, βάζοντας εμπόδια σε κινεζικές επενδύσεις και Κινέζους επιχειρηματίες στην Ελλάδα.

«Θα γίνουν επενδύσεις στην Ελλάδα και αυτό που ζητάμε είναι αντικειμενική αντιμετώπιση των Κινέζων επενδυτών και των κινεζικών επιχειρήσεων χωρίς να παρεμβαίνουν… άλλοι παράγοντες» είπε η Τσιγιουέ Τσανγκ.

Ας μην ξεχνάμε ότι στην υπάρχουσα επένδυση των Κινέζων στο λιμάνι του Πειραιά, έχει παγώσει η κατασκευή της προβλήτας IV, η οποία είναι αναγκαία για να αυξηθούν τα φορτία, εκκρεμεί η μεταβίβαση από το κράτος του 16,5% του ΟΛΠ στους Κινέζους, το οποίο έχει πληρωθεί, ενώ δημιουργούνται και θέματα με την κατασκευή-επέκταση της προβλήτας κρουαζιέρας

Η Κινέζα πρέσβης βγήκε πολύ δυνατά στην αντεπίθεση απαντώντας στις κατά καιρούς δηλώσεις του Αμερικάνου πρέσβη Τζέφρι Πάιατ για αμερικανικές επενδύσεις στην Ελλάδα.

Όπως επισημαίνουν οικονομικοί αναλυτές, τόσο η Κίνα όσο και οι ΗΠΑ μιλάνε συνεχώς για προσέλκυση επενδυτών στην Ελλάδα και για επενδύσεις, ωστόσο αν εξαιρέσει κάποιος το λιμάνι του Πειραιά με την Cosco και τα ναυπηγεία Σύρου με την ONEX, άλλες επενδύσεις ουσίας δεν έχουν γίνει. Αναμένονται…..

Η κινεζική κυβέρνηση στο πλαίσιο του του «one belt one road » -του «δρόμου του μεταξιού» ενθαρρύνει τους επιχειρηματίες να κάνουν επενδύσεις στην Ελλάδα. Μάλιστα έχουν αρχίσει να εγκαθίστανται κινεζικά τραπεζικά ιδρύματα στην χώρα. Υπάρχει η Asia Development Bank, το Silk Road Fund καθώς και άλλα επενδυτικά σχήματα που θα στηρίξουν τις επενδύσεις.

Η Bank of China είναι ήδη στην Ελλάδα. Η πανδημία δεν επέτρεψε το άνοιγμα των γραφείων της στην Ελλάδα. Δεν είναι εδώ για τις κινεζικές επιχειρήσεις αλλά και για τις ελληνικές. Υπάρχουν τράπεζες που θα δραστηριοποιηθoύν χωρίς να έχουν γραφεία στην Ελλάδα, όπως η China Development Bank.

Οι Κινέζοι θέλουν να κάνουν επενδύσεις σε ελληνικό έδαφος που αφορούν μεταξύ άλλων την ενέργεια, τις μεταφορές, τον αγροτικό τομέα, τις νέες αναπτυσσόμενες τεχνολογίας, τις πλατφόρμες, επικοινωνίες και τουρισμό.

Από την πλευρά του, ο Τζέφρι Πάιατ, του οποίου η θητεία στην Ελλάδα ολοκληρώνεται το προσεχές φθινόπωρο μετά την ετήσια παράταση που είχε πάρει, συνεχίζει να μιλάει για επενδύσεις και Αμερικάνους επενδυτές φέρνοντας όμως ως παράδειγμα τα ναυπηγεία της Σύρου όπου τα διαχειρίζεται η αμερικανικών συμφερόντων ΟΝΕΧ.

Τονίζει ότι η Διεθνής Επιχείρηση Οικονομικής Ανάπτυξης (DFC) είναι ανοιχτή για επενδύσεις στην Ελλάδα και αποτελεί το αντίπαλον δέος στις κινεζικές επενδύσεις σε αναπτυσσόμενες χώρες.

Επισημαίνει ότι η DFC έχει εκδηλώσει επενδυτικό ενδιαφέρον για τα ναυπηγεία της Ελευσίνας έχοντας ως πρότυπο τα ναυπηγεία της Σύρου. Ένα project όμως που έχει κολλήσει εδώ και καιρό.

Επίσης, η DFC στοχεύει στο πλέγμα έργων γύρω από την Αλεξανδρούπολη, στη ιδιωτικοποίηση λιμένων και κυρίως της Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και σε δεύτερη φάση του Βόλου, στο φυσικό αέριο και πιο συγκεκριμένα στις πλωτές τερματικές μονάδες αποθήκευσης και αεριοποίησης, γνωστών στην αγορά ως Floating Storage & Regasification Unit, ή FSRU όπως εκείνος της Καβάλας και στην ιδιωτικοποίηση της Εγνατία.

Η DFC στοχεύει στα Βαλκάνια και ειδικότερα στα δυτικά Βαλκάνια προσπαθώντας να ισορροπήσει την επιρροή των Ρώσων στη χερσόνησο.

Αν καταφέρει να πάρει και τα ναυπηγεία Ελευσίνας δημιουργεί σε συνδυασμό με εκείνα της Σύρου βάσεις στο Αιγαίο, σε κομβικά σημεία και μακροπρόθεσμα αποδυναμώνει την Cosco που θέλει να δραστηριοποιηθεί εντόνως στη ναυπηγική βιομηχανία με έδρα τον Πειραιά. Ως δέλεαρ οι Αμερικάνοι κάνουν λόγο για ναυπήγηση στην Ελευσίνα της νέας γενιάς ελληνικών φρεγατών σε συμπαραγωγή με αμερικανικές εταιρείες.

Επίσης, εάν αποκτήσουν οι Αμερικάνοι τα λιμάνια Βόλου-Καβάλας-Αλεξανδρούπολης δημιουργούν ένα τόξο που «πνίγει» τον ΟΛΘ όπου μεταξύ άλλων υπάρχουν κινεζικά και ρωσικά συμφέροντα.

Ειδική αναφορά γίνεται από αμερικανικής πλευράς και για μελλοντική ελληνο-αμερικανική συνεργασία στη ναυτιλιακή βιομηχανία.