Ενημέρωση από ένα ατελείωτο δελτίο απεργιακών κινητοποιήσεων λαμβάνουν πλέον συστηματικά οι επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, καθώς οι στάσεις εργασίας αποτελούν πια μέρος του εβδομαδιαίου προγράμματος δρομολογίων των μέσων.

Σήμερα, οι εργαζόμενοι στο μετρό (γραμμή 2 και 3) αποφάσισαν να προχωρήσουν σε στάση εργασίας κατά την ιδιαίτερα παραγωγική για το μέσο ώρα, δηλαδή το βράδυ, που αποτελεί και ημέρα εξόδου για λόγους ψυχαγωγίας.

Σημειώνεται ότι με τη σημερινή στάση οι εργαζόμενοι στο μετρό τορπιλίζουν πρακτικά τη νυχτερινή λειτουργία του μέσου, που ισχύει κάθε Παρασκευή και Σάββατο (οι συρμοί κυκλοφορούν έως τις 2 π.μ.) και εξυπηρετεί μεγάλο αριθμό μετακινούμενων.

Συγκεκριμένα, οι συρμοί θα ακινητοποιηθούν από τις 11 το βράδυ έως τη λήξη της βάρδιας.

Ελλείψεις

Τη στάση εργασίας εξήγγειλε το σωματείο των ηλεκτροδηγών, καθώς, όπως τονίζουν σε ανακοίνωσή τους, δεν έλαβαν καμία απάντηση στα αιτήματά τους από την προειδοποιητική στάση εργασίας την προηγούμενη Δευτέρα. Οι εργαζόμενοι διαμαρτύρονται για τις ελλείψεις ανταλλακτικών, συρμών και οδηγών.

Απορίας άξιον παραμένει πώς ένα μέσο, το οποίο επί χρόνια ήταν κερδοφόρο, κατάφερε να φτάσει να είναι ελλειμματικό επηρεάζοντας σε τόσο μεγάλο βαθμό την ίδια τη λειτουργία του.

Η αρχή της κάμψης σημειώθηκε το καλοκαίρι του 2015, όταν με την επιβολή των capital controls επιτράπηκε για ορισμένες εβδομάδες η ελεύθερη μετακίνηση των επιβατών. Αποτέλεσμα ήταν ο ΟΑΣΑ να χάσει σχεδόν 10 εκατ. ευρώ, γεγονός το οποίο σηματοδότησε και την αρχή των κακών οικονομικών αποτελεσμάτων για το μετρό.

Παράλληλα, όπως επισημαίνουν οι συγκοινωνιολόγοι, η δωρεάν μετακίνηση καλλιέργησε μια νοοτροπία πολύ δύσκολα αναστρέψιμη, με αποτέλεσμα μεγάλη μερίδα των επιβατών να πρέπει να «εκπαιδευθεί» εκ νέου στην επικύρωση εισιτηρίων.

Επιθέσεις

Ταυτόχρονα, είχαν αρχίσει να σημειώνονται οι επιθέσεις σε εργαζομένους του μετρό και οι βανδαλισμοί του εξοπλισμού, που πρακτικά οδήγησαν τη διοίκηση του ΟΑΣΑ στην απόφαση για «απόσυρση» των ελεγκτών από τους συρμούς και τους σταθμούς. Λιγότεροι έλεγχοι, συνεπάγονται αύξηση της λαθρεπιβίβασης, όπως αποδείχθηκε και από τα οικονομικά στοιχεία των ΣΤΑΣΥ. Την ίδια στιγμή, η αναμονή για την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου που διήρκεσε πάνω από μία διετία και αποτελούσε σύμφωνα με τους υπεύθυνους τη λύση κατά της εισιτηριοδιαφυγής, επιμήκυνε ακόμη περισσότερο την περίοδο των ανεξέλεγκτων επιβιβάσεων τζαμπατζήδων.

Οι δεσμεύσεις των πιστωτών δεν επιτρέπουν τις προσλήψεις προσωπικού παρά μόνο σε ορισμένες περιπτώσεις και υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, με αποτέλεσμα να καθίσταται αδύνατη η κάλυψη των κενών σε εργατικό δυναμικό. Η ενεργοποίηση του συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου –η οποία επίσης βρίσκει εμπόδια στην έλλειψη προσωπικού– ξεκινά δειλά δειλά να οδηγεί σε ανάκαμψη τα έσοδα των ΣΤΑΣΥ. Ωστόσο, ο δρόμος παραμένει μακρύς.

Με στόχο την καταπολέμηση της εισιτηριοδιαφυγής, η οποία στα λεωφορεία αποτελεί μάστιγα, ο ΟΑΣΑ επιχειρεί για ακόμη μία φορά να δρομολογήσει την είσοδο των επιβατών από την μπροστινή πόρτα των οχημάτων. Στόχος είναι να αναγκάζονται οι επιβάτες να επικυρώνουν τα εισιτήριά τους κατά την επιβίβαση και μπροστά στα μάτια του οδηγού.

Αντιδράσεις

Σε αυτό το ενδεχόμενο βέβαια αντιδρά μερίδα των οδηγών, υποστηρίζοντας ότι δεν μπορούν να επιτελούν και το έργο του ελεγκτή. Η υποχρεωτική επιβίβαση από την μπροστινή πόρτα τίθεται σε εφαρμογή από τη Δευτέρα για όλα τα λεωφορεία και τρόλεϊ.

Έντυπη έκδοση της Καθημερινής

Loading...