Μελέτη του Χάρβαρντ επιβεβαιώνει αρχαία τεχνική για μακροζωία

Οι επιστήμονες από το Χάρβαρντ επιβεβαιώνουν εμμέσως πλην σαφώς ότι μια τεχνική που χρησιμοποιήθηκε πριν από περίπου 2.500 χρόνια από αρχαίους ιερείς στην Αίγυπτο μπορεί να αυξήσει τη διάρκεια ζωής σας.

Σύμφωνα με ιστορικές αναφορές, πριν από 2.500 και πλέον χρόνια, η διαλείπουσα «λιμοκτονία» χρησιμοποιήθηκε στην αρχαία Αίγυπτο, την Ινδία και την αρχαία Ελλάδα για την ενίσχυση του σώματος και την αύξηση της διάρκειας ζωής. Πολλές γραπτές πηγές διαφορετικών πολιτισμών σε όλο τον κόσμο, ανεξάρτητα από τη θρησκεία ή την περιοχή προέλευσης, αναφέρουν τη νηστεία και τα πολυάριθμα οφέλη της.

Μια μελέτη από το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ έχει δείξει ότι η διαλείπουσα νηστεία (ή διακοπτόμενη νηστεία) και ο χειρισμός των μιτοχονδριακών δικτύων μπορεί να αυξήσουν τη διάρκεια ζωής.

Όπως σημειώνεται από ερευνητές, μια μελέτη έχει δείξει ότι με το χειρισμό των μιτοχονδριακών δικτύων μέσα στα κύτταρα – είτε με διαιτητικό περιορισμό είτε με γενετικό χειρισμό που τον μιμείται – μπορεί να αυξηθεί η διάρκεια ζωής και να συμβάλει στην προαγωγή της υγείας.

Μια ομάδα ερευνητών από το διάσημο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ δημοσίευσε ένα άρθρο στο περιοδικό Cell Metabolism, το οποίο αναφέρει λεπτομερώς τις προόδους που έγιναν στην έρευνα των μιτοχονδριακών συνδέσεων και εξηγεί πως η διαλείπουσα νηστεία είναι ζωτικής σημασίας για την αύξηση της διάρκειας ζωής.

Σύμφωνα με αναφορές, οι επιστήμονες κατάφεραν, σε μια τάξη γαιοσκωλήκων που ονομάζονται C. elegans, να σταματήσουν τη γήρανση των μιτοχονδρίων, τα κυτταρικά οργανίδια που ήταν υπεύθυνα για την παροχή ενέργειας για κυτταρική δραστηριότητα, υποβάλλοντάς τους σε περιοδικές νηστείες.

Αυτό προκάλεσε αισθητά το σύντομο προσδόκιμο ζωής, το οποίο, υπό κανονικές συνθήκες, είναι μόνο δύο εβδομάδες.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, ο περιορισμός της διατροφής και η διαλείπουσα νηστεία έχουν δείξει στο παρελθόν ότι είναι σε θέση να βοηθήσουν στην υγεία κατά τη διάρκεια των γηρατειών, οπότε η κατανόηση του γιατί συμβαίνει αυτό το φαινόμενο είναι ένα κρίσιμο βήμα προς τη θεραπευτική χρήση των οφελών που προσφέρονται.

«Η δουλειά μας δείχνει πόσο ζωτικής σημασίας είναι η πλαστικότητα των μιτοχονδρίων για τα οφέλη της νηστείας», εξήγησαν αλλά υπογράμμισαν ότι είναι απαραίτητο να διερευνηθεί πιο βαθιά αυτή η περίπλοκη βιολογική διαδικασία για να φθάσουν σε οριστικά συμπεράσματα.

«Οι συνθήκες χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας, όπως ο περιορισμός της διατροφής και η διαλείπουσα νηστεία, έχουν δείξει προηγουμένως ότι προάγουν την υγιή γήρανση. Η κατανόηση του γιατί συμβαίνει αυτό είναι ένα κρίσιμο βήμα για να μπορέσουμε να εκμεταλλευτούμε τα θεραπευτικά οφέλη», δήλωσε η Heather Weir, κύρια εισηγητής της μελέτης, η οποία διεξήγαγε την έρευνα ενώ ήταν στη Σχολή Harvard Chan και τώρα είναι συνεργάτης της Astex Pharmaceuticals. «Τα ευρήματά μας ανοίγουν νέες οδούς στην αναζήτηση θεραπευτικών στρατηγικών που θα μειώσουν την πιθανότητα εμφάνισης ασθενειών που σχετίζονται με την ηλικία καθώς μεγαλώνουμε».

«Καθώς προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει πώς η διαλείπουσα νηστεία μπορεί να επιβραδύνει τη γήρανση, αρχίζουμε να κατανοούμε την υποκείμενη βιολογία», δήλωσε ο William Mair, αναπληρωτής καθηγητής γενετικής και σύνθετων ασθενειών στη σχολή Harvard Chan και ανώτερος συγγραφέας της μελέτης.

«Η δουλειά μας δείχνει πόσο σημαντική είναι η πλαστικότητα των δικτύων μιτοχονδρίων για τα οφέλη της νηστείας. Αν κλείσουμε τα μιτοχόνδρια σε μια κατάσταση, εμποδίζουμε τελείως τα αποτελέσματα της νηστείας ή του περιορισμού της διατροφής στη μακροζωία».

Επιπλέον, όπως διαβάζουμε στο bioathens.com που επικαλείται το examiner .com για μία έρευνα που διεξάγεται από το USC Leonard Davis School of Gerontology:

Η νηστεία για δύο έως τέσσερις ημέρες σε έναν χρόνο μπορούν να αναγεννήσουν ολόκληρο το ανοσοποιητικό σύστημα – ειδικά για ασθενείς με καρκίνο που υποβάλλονται σε χημειοθεραπεία.

«Όταν λιμοκτονήσουν, το σύστημα προσπαθεί να εξοικονομήσει ενέργεια, και ένα από τα πράγματα που κάνει είναι να ανακυκλώσει πολλά από τα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος που δεν είναι απαραίτητα, ιδιαίτερα εκείνων που μπορεί να έχουν υποστεί βλάβη», δήλωσε ο συγγραφέας της μελέτης δρ Valter Longo, ένας καθηγητής Γεροντολογίας.

Επίσης έχει σημαντικά οφέλη για τους ηλικιωμένους και, επιπλέον, βοηθάει στην απώλεια βάρους.

Προσοχή: Πριν αποφασίσετε οποιουδήποτε είδους δίαιτας ή νηστείας συμβουλευτείτε ειδικό γιατρό ο οποίος θα μπορεί να διαπιστώσει ή να ελέγξει πιθανές επιπλοκές στον οργανισμό σας. Αποφύγετε απότομες και ακραίες διατροφικές δίαιτες ή νηστείες.

Προσοχή: Το ως άνω άρθρο έχει χαρακτήρα καθαρά ενημερωτικό. Πριν το αξιοποιήσετε, αλλάζοντας τις διατροφικές σας συνήθειες, την θεραπευτική, φυσιοθεραπευτική ή την φαρμακευτική αγωγή σας, ζητήστε τη γνώμη του ιατρού που σας παρακολουθεί ή εξετάστε όλους τους παράγοντες και τις πιθανές αλληλεπιδράσεις τους (στον οργανισμό σας ή/και με τυχών φάρμακα που καταναλώνετε) με ειδικούς επιστήμονες πάνω στο θέμα που σας απασχολεί, οι οποίοι μπορούν να πιστοποιήσουν την ορθότητα του άρθρου ή των οποιουδήποτε είδους συνταγών που προτείνονται σε αυτό.

Γράφει ο Σπύρος Μακρής – diadrastika.com