Αλλάζει άρδην το γεωστρατηγικό σκηνικό στη Ν.Α. Μεσόγειο καθώς η Κύπρος αναγορεύεται πλέον σε «ζωτικός στρατηγικός σύμμαχος» των ΗΠΑ! Απίστευτο και όμως αληθινό. Μαζί με το νομοσχέδιο για άρση εμπάργκο όπλων, είναι πολύ πιθανό να δούμε την ένταξη Κύπρου και Ισραήλ στο ΝΑΤΟ και αυτό λόγω υδρογονανθράκων. 

Πρόσω ολοταχώς η Λευκωσία προς εφαρμογή του δόγματος Κασουλίδη που θέλει την Κύπρο «να αποτελεί το εξωτερικό σύνορο της Ε.Ε. και του δυτικού κόσμου στην περιοχή με ό,τι αυτό συνεπάγεται».

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Καθημερινή», η εφαρμογή ενός τέτοιου σεναρίου συνεπάγεται αυτονόητα συμβατότητα με το νατοϊκό σύστημα ασφάλειας, κάτι για το οποίο όμως η Κύπρος έχει εν μέρει ήδη προετοιμασθεί, καθότι αποτελεί εδώ και κάποια χρόνια μέλος του ΟΑΣΕ, οργανισμού που από πολλούς θεωρείται «προθάλαμος» του ΝΑΤΟ.

Σε αυτό όμως το πλαίσιο, φαίνεται πως η περίοδος που η Εθνική Φρουρά εξοπλιζόταν μαζικά με ρωσικά οπλικά συστήματα, όπως το μέσο αντιπυραυλικό σύστημα Tor M1 (αντί των κυπριακών S-300 που οδηγήθηκαν στην Κρήτη ένεκα τουρκικών αντιδράσεων), τα άρματα μάχης T-80U και τα τεθωρακισμένα οχήματα μάχης/μεταφοράς προσωπικού BMP-3 θα είναι αγορές που πλέον δεν θα «αγγίζει» η Κύπρος, για πολιτικούς, διπλωματικούς και οικονομικούς λόγους, ώστε όντως να θεωρείται ως εξωτερικός πυλώνας παροχής ασφαλείας του Δυτικού Κόσμου και δη της Ε.Ε.

Εξάλλου, στο πλαίσιο του «Κειμένου Βιέννης» του 2011, η Κύπρος διοργάνωσε τον Μάιο του 2016, επίσκεψη σε στρατιωτικές εγκαταστάσεις, με τη συμμετοχή 30 Αξιωματικών από 18 Κράτη – Μέλη. Επιπρόσθετα, η Κύπρος διεξάγει ανά τακτά χρονικά διαστήματα, επισκέψεις επιθεώρησης και αξιολόγησης στο έδαφος άλλων Κρατών – Μελών, αλλά και δέχεται επισκέψεις επιθεώρησης και αξιολόγησης στο έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας, στα πλαίσια της συμμόρφωσης με τα ισχύοντα μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης και ασφάλειας του ΟΑΣΕ.

Πλέον, σύμφωνα και με το άρθρο της «Κ», η Κύπρος τείνει να εναρμονιστεί με τη δυτική κοινώς αποδεκτή πρακτική ότι τα εξοπλιστικά προγράμματα συναποτελούν μεταξύ άλλων παραμέτρων βέβαια, ένα ισχυρό εργαλείο ενίσχυσης των περιφερειακών συμμαχιών.

Στη βάση αυτής της λογικής λοιπόν στρέφονται και οι νέες αγορές στα εξοπλιστικά προγράμματα της Εθνικής Φρουράς, με μια πρόγευση να αποτελούν οι αγορές περιπολικού πολλαπλών ρόλων ανοικτής θαλάσσης από το Ισραήλ, μαζί με τυφέκια Tavor από την ίδια χώρα, ενώ την Διακλαδική Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων του ΓΕΕΦ, μαζί με τα micro-Tavor (5,56×45) εξοπλίζουν και τα βελγικά SCAR – L σε διαμέτρημα τόσο 5.56×45 όσο και σε 7,62×51, αμφότερα νατοϊκά.

Έχει ήδη καταστεί σαφές λοιπόν ότι η νέα εποχή εξοπλιστικών προγραμμάτων της Λευκωσίας στρέφεται προς ευρωπαϊκές και δυτικόφιλες αγορές όπως αυτή του Ισραήλ, ενώ και οι ΗΠΑ αποτελούν στόχο αγορών, εφόσον βέβαια εν τέλει αρθεί το εμπάργκο πώλησης όπλων, κίνηση που μεθοδεύεται ήδη από το Κογκρέσο, καθώς η Ουάσιγκτον αρχίζει να βλέπει υπό τελείως διαφορετικό πρίσμα τις γεωπολιτικές της σχέσεις με το τετράπολο Τελ Αβίβ, Λευκωσία – Κάιρο – Αθήνα, με γνώμονα τη σταδιακή ενεργειακή (και διπλωματική) απεξάρτηση χωρών – μελών της Ε.Ε. από το ρωσικό φυσικό αέριο, το οποίο η Μόσχα το διαχειρίζεται συχνά – πυκνά ως εργαλείο πίεσης στην άσκηση της εξωτερικής της πολιτικής.

Παράλληλα, ένας δεύτερος παράγοντας που επιτάσσει την στροφή προς δυτικά οπλικά συστήματα σχετίζεται με την στροφή της Άγκυρας προς την πατρωνία της Μόσχας, ακόμα και σε εξοπλιστικά συστήματα, ενώ ρόλο σημαντικό παίζουν και οι νέες ανάγκες που προκύπτουν αναφορικά με την ενεργειακή ασφάλεια σε παράλληλο χρόνο με την τουρκική προκλητικότητα, η οποία εξάλλου αναμένεται να κορυφωθεί στην ΑΟΖ εν μέσω καλοκαιριού. 

Τέλος αξιομνημόνευτο είναι το γεγονός ότι προσανατολισμός που υφίσταται στην παρούσα φάση σε κυβερνητικό επίπεδο είναι οι καθαρές δαπάνες για τα εξοπλιστικά να «αγγίξουν» ακόμα και τα 100 εκατ. ευρώ.

Oπως έχει αναφέρει το ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ, νομοσχέδιο για την άρση του εμπάργκο όπλων από τις ΗΠΑ στην Κύπρο, που είχε επιβληθεί το 1987, κατέθεσε στη Βουλή των Αντιπροσώπων ο επικεφαλής της μειοψηφίας στην Επιτροπή Εξωτερικών Σχέσεων Ρόμπερτ Μενέντεζ.

Συγκεκριμένα, στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε αναφέρει χαρακτηριστικά πως το Κογκρέσο εντόπισε τα εξής:

1) Η Κύπρος είναι ένας ζωτικός στρατηγικός σύμμαχος των ΗΠΑ.

2) Η Κυπριακή Δημοκρατία είναι ένα κρίσιμο μέλος του Διεθνούς Συνασπισμού Αντιμετώπισης του Ισλαμικού Κράτους στο Ιράκ και στο Λεβάντε.

3) Οι Ηνωμένες Πολιτείες συνεργάζονται στενά με την Κυπριακή Δημοκρατία, βάσει της συνεργασίας ανταλλαγής πληροφοριών.

4) Υψηλόβαθμοι Αξιωματούχοι των ΗΠΑ βοήθησαν την Κυπριακή Δημοκρατία στη δημιουργία της στρατηγικής εθνικής τους ασφάλειας.

5) Οι ΗΠΑ παρέχουν εκπαίδευση σε Κύπριους αξιωματούχους σε τομείς όπως η κυβερνοασφάλεια, η αντιτρομοκρατία, η διαχείριση εκρηκτικών πυρομαχικών και αποθεμάτων.

6) Η Κυπριακή Δημοκρατία είναι ένα αξιόλογο μέλος της Πρωτοβουλίας Ασφάλειας για την Καταπολέμηση της Παράνομης Διακίνησης Όπλων Μαζικής Καταστροφής.

7) Η Κύπρος συνεχίζει να εργάζεται στενά με τα Ηνωμένα Έθνη και περιφερειακούς εταίρους στην Ευρώπη, για:

– (Α) την καταπολέμηση της τρομοκρατίας με την υιοθέτηση του νόμου,

– (Β) την αντιμετώπιση των βίαιων εξτρεμιστικών προγραμμάτων,

– (Γ) την καταπολέμηση της τρομοκρατίας μέσω χρηματοδοτικών μηχανισμών.

8) Οι ΗΠΑ και η Κυπριακή Δημοκρατία διατηρούν στενές διμερείς σχέσεις, ειδικά στον τομέα της ενέργειας, των χρηματιστικών υπηρεσιών και των λογιστικών.

9) Η εκμετάλλευση στην ενέργεια στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Κυπριακής Δημοκρατίας και στα χωρικά της ύδατα:

(Α) Περιλαμβάνει την συμμετοχή εταιρειών των ΗΠΑ.

(Β) Ικανοποιεί τα συμφέροντα των ΗΠΑ, παρέχοντας εναλλακτική στο ρωσικό φυσικό αέριο για τους συμμάχους και εταίρους των ΗΠΑ.

(Γ) Θα πρέπει να υιοθετηθεί από άλλα κυρίαρχα κράτη.

10) Η εκμετάλλευση της ενέργειας στην Ανατολική Μεσόγειο θα πρέπει να διασφαλιστεί ενάντια στις απειλές που προέρχονται από τρομοκρατικές και εξτρεμιστικές οργανώσεις, συμπεριλαμβανομένης της Χεσμπολάχ και άλλων.

11) Παρά τις εύρωστες σχέσεις σε επίπεδο ασφάλειας και οικονομίας με τις ΗΠΑ, η Κυπριακή Δημοκρατία αποτελεί αντικείμενο εμπάργκο των ΗΠΑ για πώληση αμυντικών οπλικών συστημάτων από το 1987.

12 Το εμπάργκο όπλων του 1987 σχεδιάστηκε για να περιορίσει την πώληση και μεταφορά αμερικανικών όπλων στην Κυπριακή Δημοκρατία και το κατεχόμενο μέρος της Κύπρου που θα εμπόδιζε τις προσπάθειες επανένωσης.

13) Τουλάχιστο 300,000 τουρκικά στρατεύματα σταθμεύουν στο κατεχόμενο μέρος της Κύπρου, με αμερικανικά όπλα που προέρχονται μέσω της Τουρκίας.

14) Καθώς οι ΗΠΑ έχει, ως θέμα πολιτικής, αποφύγει την παροχή αμυντικών οπλικών συστημάτων και υπηρεσιών στην Κυπριακή Δημοκρατία, η Κυβέρνηση της Κύπρου επιδιώκει να αποκτήσει αυτό τον αμυντικό εξοπλισμό από άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένων κρατών τα οποία αποτελούν πρόκληση για τα συμφέροντα των ΗΠΑ στον κόσμο.

15) Η ασφάλεια των εταίρων στην Ανατολική Μεσόγειο είναι σημαντική για την ασφάλεια των ΗΠΑ και της Ευρώπης.

Με αυτά τα δεδομένα, η Γερουσία θεωρεί πως

Η απευθείας πώληση και μεταφορά όπλων από τις ΗΠΑ στην Κυπριακή Δημοκρατία θα ενισχύσει τα αμυντικά συμφέροντα των ΗΠΑ στην Ευρώπη, βοηθώντας στη μείωση της εξάρτησης της Κύπρου από άλλες χώρες που αποτελούν πρόκληση για τις ΗΠΑ.

Ουσιαστικά πίσω από την αμερικανική απόφαση για πάγωμα της παράδοσης αμυντικού εξοπλισμού από τις Ηνωμένες Πολιτείες στην Τουρκία, και άρση του στην Κύπρο, βρίσκεται το Ισραήλ.

Το σενάριο ένταξης της Κύπρου στο ΝΑΤΟ είναι πάρα πολύ πιθανό ειδικά αν οι Τούρκοι δεν πάρουν μερίδιο ή κλιμακώσουν με στρατικοποίηση της κρίσης στην Α.Μεσόγειο.