Ο Αλέξανδρος Γ. Τσαγκαρέλλης γεννήθηκε στη Μυτιλήνη από γονείς μικρασιατικής καταγωγής. Αφού ολοκλήρωσε εκεί τις εγκύκλιες σπουδές του ήρθε στην Αθήνα για να φοιτήσει στην Φιλοσοφική Σχολή (Ελληνική & Αγγλική φιλολογία, καθώς και Ιστορία & Αρχαιολογία) στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο.
Στην λογοτεχνία έκανε μια πρώτη εμφάνιση ενώ ακόμα ήταν φοιτητής, με δημοσιεύσεις διηγημάτων στον τοπικό τύπο της Μυτιλήνης, αλλά ασχολήθηκε ουσιαστικά με την συγγραφή μετά την συνταξιοδότησή του.

 

Έχουν εκδοθεί και κυκλοφορούν τα έργα του:

Σταγόνες στην Πέτρα (Μυθιστόρημα) – εκδ. Καστανιώτης (2001),

Αλκαίος ο Λέσβιος (Μυθιστόρημα) – εκδ. Εύανδρος (2005) & 1η επανέκδοση από εκδ. Μπατσιούλας (2015)

Η Λίμνη της Φωτιάς (Μυθιστόρημα) – εκδ. Μπατσιούλας (2010),

Τ’ Ανεμογκάστρι (Έμμετρη θεατρική σάτιρα) – εκδ. Μπατσιούλας (2011).

Εύρηκα! (Μυθιστόρημα) εκδ. Μπατσιούλας (2012)

Η τελευταία θυσία (Μυθιστόρημα) – εκδ. Μπατσιούλας (2014)

Ο Χαμός του Γιώργη και άλλες ιστορίες – εκδ. 24γράμματα (2017)

Μια παλιά ιστορία (Μυθιστόρημα) – εκδ. Γαβριηλίδης (2017)

Το Ουρανόδροσο (Μυθιστόρημα) – εκδ. 24γράμματα (2018)

 

Το μυθιστόρημά του Αλκαίος ο Λέσβιος κυκλοφορεί στο εξωτερικό, στα Αγγλικά, σε δική του μετάφραση, με τον τίτλο Once Upon a Time, on Lesbos – εκδ. AuthorHouse (2011).

 

Διηγήματά του, όπως και ποιήματα, έχουν δημοσιευτεί κατά καιρούς σε διάφορα περιοδικά και συλλογικές εκδόσεις.

Έχει τιμηθεί με Β! Βραβείο Μυθιστορήματος, Γ! Βραβείο Θεατρικού έργου και Α! Έπαινο Ποίησης σε Πανελλήνιους Διαγωνισμούς.

Είναι Τακτικό Μέλος της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών.

 

Βιβλία του που κυκλοφορούν :

 

ΤΟ ΟΥΡΑΝΟΔΡΟΣΟΕκδόσεις 24γράμματα

Περίληψη

«Δώσ’της κλώτσο να γυρίσει…» «Με ποιο τρόπο θα μπορούσε να ειπωθεί μια ιστορία γεμάτη προβληματισμό για τα όσα συμβαίνουν στον κόσμο μας; Πως θα μπορέσουμε ν’αντέξουμε το βάρος ετούτο και να συνεχίσουμε τη ζωή μας με την ελπίδα ν’ αχνοφέγγει στο βάθος του μυαλού μας;» Αναρωτήθηκε ο συγγραφέας και η απάντηση που δίνει με τούτο το βιβλίο του είναι: Μέσα από ένα παραμύθι που να γεννά αισιοδοξία, να τέρπει αλλά και να σπρώχνει τον ιδεαλισμό, στην καλλιέργεια της Ιδέας του Καλού που θα μπορέσει κάποια στιγμή να νικήσει τον Μοχθηρό. Ένα παραμύθι όπου ο «…ουρανός τη δρόσο θα σταλάξει για τη ψυχή που νάρκωσε κι ανάθρεψε ο λωτός», καταπώς λέει ο Γιώργος Σεφέρης. Ένα παραμύθι που όμως απ’ ένα σημείο και μετά συγκοινωνεί με τη πραγματικότητα, ασχολείται με τα όσα έγιναν και γίνονται, αυτό το «…κι όχι μόνο» που συνοδεύει το «ανέμης λόγια…» του υπότιτλου. Ένα παραμύθι για μεγάλους, για μεγάλα παιδιά π’έχουν διαβάσει Ιστορία, π’ έχουν γνώση της πραγματικότητας.

 

ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ (δοσμένη μ’ ανήκουστη ελευθεριότητα) – Εκδόσεις Γαβριηλίδης

Περίληψη

«Μια Παλιά Ιστορία», ή αλλιώς μια ιστορία γνωστή με τον τρόπο που γράφτηκε κάποτε, αυτόν που εξυπηρετούσε έναν συγκεκριμένο σκοπό. Αυτή η «παλιά ιστορία» παρουσιάζεται εδώ με τον πραγματισμό, τον ρεαλισμό που αρμόζει στην εποχή μας. Κι όχι μόνο! Παρουσιάζεται με την οπτική που ξεκινά απ’ τη γνώση πως ο κόσμος κυβερνιέται από άτομα και ομάδες με φιλοδοξίες, πάθη κι ελαττώματα που εμπλουτίζονται προοδευτικά καθώς η άσκηση της εξουσίας επηρεάζει τον χαρακτήρα τους. Οι παρασκηνιακές ενέργειες κι επιδράσεις, οι λανθασμένοι σχεδιασμοί, που δεν μπορούν να λείπουν, είναι -θα μπορούσε να πει κανείς-συγγραφικά ευρήματα και τεχνάσματα που συνάδουν με την μυθιστοριογραφία κι επινοούνται, αλλά πάλι είναι δύσκολο να τ’ αρνηθεί κανείς και να τα θεωρήσει σαν ολωσδιόλου ανύπαρκτα. Και η «Παλιά Ιστορία» τούτη, δοσμένη με μυθιστορηματική, ανήκουστη ελευθεριότητα, αλλά και με έμμεσες αναφορές σ’ ένα ιστορικό γεγονός το οποίο έγινε η αφετηρία για κοσμογονικές αλλαγές, πάει βαθύτερα από ένα απλό μυθιστόρημα

 

Ο ΧΑΜΟΣ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΗΕκδόσεις 24γράμματα

Περίληψη

Τέσσερα διηγήματα σκηνικά τοποθετημένα στο παρελθόν αλλ’ όμως διαχρονικά σε ότι αφορά τα μηνύματα που εκπέμπουν: για την αδυναμία του ανθρώπου να ζήσει σε αρμονία με τα όνειρά και τις επιθυμίες του εξαιτίας της εξάρτησής του απ’ τις κοινωνικές συμβάσεις και τα γενικότερα ιστορικά δρώμενα αλλά και τις δικές του ελλείψεις και λανθασμένες επιλογές.
Ο Γιώργης υφίσταται τις συνέπειες της εθελούσιας απομάκρυνσής του απ’ την συζυγική εστία. Η αλυσίδα της ζωής δεν επιτρέπει την επανασύνδεση του κρίκου που έφυγε απ’ τη θέση του.
Ο Νικολής μπορεί να ζήσει τ’ όνειρό του μονάχα σε εικονική πραγματικότητα.
Η μικρή Γαρυφαλλιά καταφέρνει μεν να τραβήξει την προσοχή των άλλων με τους παιδιάστικους θεατρινισμούς της αλλ’ όχι το παραπάνω που χρειάζεται, και τέλος,
Η Ασημίνα, θύμα των διενέξεων που πλήγωσαν τον περασμένο αιώνα, φτάνει στο σημείο να λησμονήσει το στήριγμα της ζωή της όλης.

 

ΑΛΚΑΙΟΣ Ο ΛΕΣΒΙΟΣΕκδόσεις Μπατσιούλας (Β! έκδοση), εκδόσεις Εύανδρος Α! έκδοση) και στα Αγγλικά με τον τίτλο “Once upon a time, on Lesbos” εκδόσεις AuthorHouse.

Περίληψη

Στο τέλος του έβδομου π.Χ. αιώνα και τις αρχές του έκτου, στην Μυτιλήνη, η οποία συνταράσσονταν από πολιτικές διαμάχες ανάμεσα στους ολιγαρχικούς και την ανερχόμενη τάξη των εμποροναυτικών που υποστηρίζεται από τον λαό, τρεις καθόλου συνηθισμένοι άνθρωποι, ο ποιητής Αλκαίος, ευδαιμονιστής αριστοκράτης και παθιασμένος ολιγαρχικός, ο Πιττακός, ο στρατηγός που νίκησε τους Αθηναίους στο Σίγειο, ένας απ’ τους εφτά σοφούς της αρχαιότητας, και η Σαπφώ, η μεγαλύτερη ποιήτρια των αιώνων, ένα σπάνιο συναπάντημα προσωπικοτήτων τέτοιας εμβέλειας σ’ έναν τόσο μικρό τόπο, βρέθηκαν μέσα στη δίνη αυτών των ταραχών, παίρνοντας θέση ανάλογα με τις αντιλήψεις τους. Όταν αποτυγχάνει η συνωμοσία των ολιγαρχικών για την ανακατάληψη της εξουσίας που είχε περάσει στα χέρια των αντιπάλων τους, ο Αλκαίος, τ’ αδέλφια του που ήταν ανάμεσα στους αρχηγούς, αλλά και οι υπόλοιποι ομοϊδεάτες τους μεταξύ των οποίων και η Σαπφώ δραπετεύουν από την Μυτιλήνη, αναζητώντας καταφύγιο στο Ιερό του Μέσου, στην Πύρρα, στον σημερινό κόλπο της Καλλονής, στη Λέσβο. Ο Πιττακός, ο οποίος είχε αρχικά συμμετάσχει στην συνωμοσία, αλλά άλλαξε στρατόπεδο την τελευταία στιγμή, μένει πίσω, προκαλώντας την διάπυρη μήνι του Αλκαίου, οργή που εκφράζεται μέσα στα ποιήματά του, τους πρώτους λίβελους που γράφτηκαν ποτέ. Με προσήλωση στα ιστορικά γεγονότα που λειτουργούν σαν φόντο, αλλά και τις ιδέες και συναισθήματα που διαφαίνονται μέσα στα έργα και λόγια τους -όσα διασώθηκαν- επιχειρείται η «αναστήλωση» της εποχής και των περιπετειών των πρωταγωνιστών, σ’ ένα μυθιστόρημα γεμάτο πάθη, συγκρούσεις και έρωτα.

 

Η τελευταία θυσίαΕκδόσεις Μπατσιούλας

Περίληψη

Τις μέρες εκείνες του Νοέμβρη του ’73, όταν μ’ αφορμή την κατάληψη του Πολυτεχνείου απ’ τους φοιτητές εκδηλώνεται η γενικότερη έκρηξη αντίστασης ενάντια στην Χούντα των συνταγματαρχών, τέσσερεις άνθρωποι που εκπροσωπούν διαφορετικές γενιές και αντιλήψεις έρχονται αντιμέτωποι με το παρελθόν και το παρόν τους. Ο έρωτας που ενώνει, τα στερεότυπα που χωρίζουν και η συγχώρεση που δεν δόθηκε ποτέ, ακολουθούν πορεία παράλληλη με τις δραματικές εξελίξεις, μπλέκονται μαζί τους, για να κορυφωθούν την ύστατη ώρα, την ώρα της τελευταίας θυσίας. Ένα συγκλονιστικό μυθιστόρημα αφιερωμένο σε όσους κι όσες πόνεσαν, μάτωσαν στην εξέγερση του Πολυτεχνείου, αλλά η σεμνότητα κι ανιδιοτέλειά τους δεν τους επέτρεψε να εξαργυρώσουν την όποια προσφορά τους.

 

Η Λίμνη της ΦωτιάςΕκδόσεις Μπατσιούλας

Περίληψη

«Χριστιανή θα μείνεις, γκιοζούμ! Χριστιανός θα γίνω κι εγώ για την αγάπη σου, ψυχούλα μου! Αλλά, κρυφά! Θα το ξέρουμε οι δυο μας μονάχα, ντιλνταρίμ! Είπε κι άπλωσε το χέρι του κι έκλεισε το δικό της μέσα στην απαλάμη του, που ήτανε μαλακή σαν μπαμπάκι, αρωματισμένη που ήτανε με σαφράνι και ναρδόσταχυ.» Σαν έδινε αυτήν την υπόσχεση ο Ρουστέμ ντερέμπεης, καϊμακάμης του Γκιολδζούκ, στην ρωμιά Σωσάννα, που αγάπησε παράφορα κι ήθελε να την παντρευτεί, παρόλο που γνώριζε πως έβαζε το κεφάλι του στον τορβά, δεν μπορούσε να φανταστεί ότι ο κόσμος όλος θα γύριζε τ’ απάνου-κάτου σε λίγα χρόνια. Ακόμα, δεν φανταζότανε την αντίδραση της μοναχοκόρης του, της Ακιντέ, απ’ την Τσερκέζα, την προηγούμενη γυναίκα του. Ο Ρουστέμ θαρρούσε πως πάνω στην αητοφωλιά του Καϊμάζ θα προφύλασσε την φαμίλια του απ’ τους τσέτες και χαϊντούκους, που λυμαίνονταν το δοβλέτι. Εκεί, η φλογερή, δολοπλόκα Ακιντέ τυλίγει στα ερωτικά της δίχτυα τον ετεροθαλή αδερφό της με την διπλή γενιά, γιό της Σωσάννας, ψάχνοντας να εκδικηθεί την Ρωμιά μητριά της για την πίστη της, την γενιά της, την «κλεμμένη» αγάπη του πατέρα της. Τελικά, όμως, μπλέκει κι η ίδια, σαν την νυχτοπεταλούδα, να πετάει ολοτρίγυρα στην φλόγα του έρωτα. Μια ιστορία όπου τ’ ανθρώπινα πάθη αναδεύονται συνεχώς, πότε σε προσωπικό, πότε σε φυλετικό, πότε σ’ ιδεολογικό επίπεδο. Πάθη δυνατά και λάθη, π’ απαιτούν την κάθαρση, σαν σ’ αρχαία τραγωδία.

Εύρηκα!Εκδόσεις Μπατσιούλας

Περίληψη

Η Έρρικα, η νεαρή σύζυγος ενός ανώτερου υπαλλήλου της Αμερικανικής Πρεσβείας στην Αθήνα, λάτρης της Ελλάδας, τον εγκαταλείπει αηδιασμένη απ’ το ρόλο του στην επιβολή του πραξικοπήματος των Συνταγματαρχών. Αποζητώντας την ψυχική της γαλήνη ταξιδεύει ανά την Ελλάδα, επιλέγοντας το πλοίο της γραμμής για Μυτιλήνη. Στο ίδιο πλοίο, ο Αλέξης, γόνος εύπορης οικογένειας που κατάγεται απ’ τη Λέσβο, αιώνιος φοιτητής, playboy, αλλά και επίδοξος αντιστασιακός, της πιάνει κουβέντα προκειμένου να περάσει πιο εύκολα η ώρα.
Το επόμενο βράδυ, όταν ο Αλέξης επιστρέφει χαράματα στο πατρογονικό του σπίτι στην πόλη, μετά από μια ονειρική βραδιά που πέρασε με την Έρικα, βλέπει ένα τζιπ της ΕΣΑ να περιμένει με αναμμένη μηχανή στο δρόμο εκεί μπροστά, και τα προβλήματα αρχίζουν.
Ο Αστυνόμος Γρηγόρης Καράμπελας, απ’ την μια, που ερευνά την εξαφάνιση της Έρρικας, αλλά και η Φαίδρα απ’ την άλλη, αδερφή του Αλέξη, που καταφθάνει στην πόλη προκειμένου να εντοπίσει τον επίσης αγνοούμενο αδερφό της, καλούνται να συνθέσουν το πάζλ των σκόρπιων στοιχείων και να τους βρουν το συντομότερο.
Η Ελλάδα της δικτατορίας που ποδηγετείται από τους Αμερικανούς και οι απαρχές της αντίστασης εναντίον της, αποτελούν τον καμβά επάνω στον οποίο η κοινωνική και πολιτική ιστορία του τόπου διαπλέκεται με την ερωτική ιστορία των πρωταγωνιστών.

 

Τ’ ανεμογκάστριΕκδόσεις Μπατσιούλας

Περίληψη

Ένα θαύμα αναγγέλλεται στην αρχή του έργου. Η οποιαδήποτε παραβατική συμπεριφορά θα είναι αδύνατη και θα επικρατήσει η αρετή και το δίκιο. Η επίδρασή του θα είναι άμεση, ή όχι, ανάλογα με το πόσο διεφθαρμένος είναι κανείς. Ο πρώτος που δείχνει να δέχεται την επίδραση του θαύματος – απόδειξη του ότι είναι ο αγαθότερος – εκλέγεται κυβερνήτης και εξαγγέλλει αλλαγές στην νομοθεσία που κρίνονται απαραίτητες εξ’ αιτίας της νομοταγούς και ηθικής συμπεριφοράς των πολιτών, αλλά και της ανάγκης για να εξοικονόμηση πόρων, κάτι που βέβαια έχει αντίκτυπο στην οικονομική ευημερία ορισμένων. Έτσι, ξεκινούν οι πρώτες αντιδράσεις, ενώ αρχίζει επίσης να διαφαίνεται μία φθορά στην επίδραση του θαύματος. Ακόμα και οι ευεργετημένοι νοσταλγούν τις παλιές, καλές ημέρες, οπόταν μπορούσαν να επιλέξουν ελεύθερα ανάμεσα στο καλό και στο κακό. Το έργο, αποτελούμενο από 1.040 ζευγαρωτούς ομοιοκατάληκτους στίχους επιχειρεί να σατιρίσει την πολιτική και κοινωνική κατάσταση κατά τα Αριστοφανικά πρότυπα.

 

Σταγόνες στην πέτραΕκδόσεις ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ

Περίληψη

Η υποδοχή και η εγκατάσταση των απορφανισμένων ελληνόπουλων της Μικρασίας στο χώρο της μητέρας Ελλάδας, η άνδρωση και η ενεργή συμμετοχή τους στα γεγονότα των δεκαετιών που ακολούθησαν την καταστροφή του ’22 είναι ένα μικρό έπος, για το οποίο μπορεί να πάρει κανείς μια ιδέα διαβάζοντας το βιβλίο τούτο. Τρία αδέρφια χωρίς πατέρα δίνουν τη δική τους μάχη εκεί όπου έταξε καθένας τους η μοίρα και τα ιδανικά του. Στο φόντο τα ιστορικά και πολιτικά γεγονότα της πιο ταραγμένης εποχής του εικοστού αιώνα, μιας εποχής που άρπαξε στα βρόχια της τουλάχιστον δυο γενιές και τις περιδίνισε καταστρέφοντας ανθρώπους και όνειρα. Η ιστορία τους, ιστορία του καθενός ξεχωριστά που επηρεάζει ωστόσο και τα αγαπημένα τους πρόσωπα, ιδωμένη από τη σκοπιά του πρωταγωνιστή, άλλοτε τρυφερή και άλλοτε δραματική, μα πάνω απ’ όλα ανθρώπινη, είναι κομμάτι της Ιστορίας της σύγχρονης Ελλάδας στην εποχή της μεγάλης αγωνίας της.

 

Loading...